Juno fanger lyden af Jupiter

NASA's Juno-sonde bliver ved med at sende information om Jupiter til Jorden. Nu har sonden ved hjælp af radiosignaler optaget lyden af gaskæmpens nordlys. Og den minder om lyden fra en gyserfilm.

Overfladen er af gas, stormene er gigantiske og lyden er som taget ud af en gyserfilm.

I sin færd om Solsystemets største planet har sonden Juno ikke kun taget billeder af Jupiterog dens måner. Sonden har også gjort brug af andre måleinstrumenter og bl.a. optaget lyden af den enorme gasplanet.

Og ikke overraskende lyder det som noget fra en anden verden. En uhyggelig en af slagsen.

Lyden er manipuleret

Lyden, Juno har optaget, stammer fra Jupiters nordlys, og er kraftigt manipuleret. Sonden har opfanget radiosignaler, som nordlyset har udsendt. Signaler, som vi normalt ikke kan høre.

Men ved at flytte radiosignalerne over i det hørbare spektrum af radiobølger, er lyden opstået. Nærmest som et aftryk af planetens lyd.

Lyden i videoen er også sat markant op i hastighed. Den er optaget over 13 timer, men speedet op, så den kun varer 25 sekunder.

Mission med voldsomt endeligt

Det er NASA, der står bag Juno-missionen, som skal blotlægge Jupiters hemmeligheder. Sonden har brugt fem år på at nå frem til Jupiter og gik i kredsløb om planeten den 5. juli.

Indtil nu har den kun gennemført en enkelt tur rundt om gaskæmpen, men den 19. oktober skal sonden efter planen i kredsløb tættere på Jupiter. Her kan den gennemføre et kredsløb på 14 dage.

I alt skal sonden gennemføre 36 kredsløb, inden den bliver kastet i døden mod planten. Astronomerne håber, den inden da kan give et billede af, hvad Jupiter skjuler under sit tætte skydække.