Jupiter_solar system theme

Jupiter: Solsystemets kæmpe

Vidste du, at planeten Jupiter er den største planet i Solsystemet? Læs flere fakta om Jupiter her på siden.

19. juli 2018 af Lone Djernis Olsen & Marie Lyng Wium

Jupiter - kæmpeplaneten

Planeten Jupiter er Solsystemets kæmpe. Planeten er den første af de ydre gasplaneter, og den vejer mere end dobbelt så meget som alle de andre planeter i Solsystemet - tilsammen.

Jupiter er en gasplanet, hvilket betyder, at den ikke har nogen fast overflade. Den består af som betegnelsen siger af gas, muligvis med en fast kerne i centrum. 75 % af gassen er hydrogen, og 25 % er helium.

Guden Jupiter

Jupiter har været kendt siden oldtiden som en vandrestjerne, men den blev først nærstuderet omkring 1610, da Galileo Galilei observerede den og dens fire største måner gennem sit teleskop.

Planeten Jupiter er opkaldt efter den øverste gud i den romerske mytologi: Guden over lyn og torden.

Planeten Jupiter

På Jupiter raser en storm, som er 2-3 gange Jordens størrelse.

Jupiters røde plet

Der er vinde på Jupiter, ganske som der er på Jorden, og de bevæger sig i bælter fra øst til vest og omvendt. På grænserne mellem vindbælterne bliver gassen hvirvlet rundt, og der opstår dermed lokale storme.

Den største storm kaldes den røde plet, og den dækker et område, som svarer til 2-3 gange Jordens størrelse. Den ses tydeligt på mange billeder af planeten og har raset i flere hundrede år.

Astronomer har observereret stormen i næsten 350 år, og nu ser det ud til, at den er ved at blive mindre.

Jupiters måner

Jupiter har 79 kendte måner, hvoraf 12 af dem blev opdaget i juli 2018. Men det anslås, at planeten faktisk kan have så mange som 100 måner. Jupiter har dermed flere måner end nogen anden planet i Solsystemet.

Mange af Jupiters måner er asteroider, som planeten har indfanget med sin enorme tyngdekraft.

De fire største måner kaldes De Galileiske måner, fordi de blev opdaget af videnskabsmanden Galileo Galilei. Tre af Jupiters måner har muligvis et hav af saltvand gemt under overfladen, og derfor mener nogle forskere, at der kan være liv på disse måner.

GÅ PÅ OPDAGELSE I UNIVERSET med et abonnement på Illustreret Videnskab

Hvor mange måner har jupiter?

Jupiter er den planet i solsystemet, som har flest måner.

Udforskning fra kredsløb

Siden 1973 har syv ubemandede sonder passeret tæt forbi Jupiter. I 1995 gik Galileo-sonden som den første i kredsløb om planeten, hvor den blev hængende i syv år. Sonden tog billeder af både Jupiter og de fire Galileiske måner og sendte en lille sonde ned gennem Jupiters atmosfære.

Den 4. juli 2016 ankom sonden Juno til Jupiter, hvor den gik i kredsløb om planeten. Den skal studere gasplanetens atmosfære, magnetfelt og indre struktur.

Jupiter kan til tider ses fra Jorden, og i gennemsnit er den det tredjeklareste objekt på nattehimlen efter Månen og Venus.

Fakta om Jupiter

Radius: 69.911 km Antal måner: Mindst 79 (der bliver jævnligt opdaget nye) Afstand til Solen: 778.547.200 km Jupiters temperatur: -121 °C (gns.)

Gå ikke glip af århundredets Måneformørkelse

Når Månen glider ind i Jordens skygge den 27. juli og bliver blodrød, kan du opleve den længste totale måneformørkelse i det 21. århundrede. Og lige nu har du mulighed for at opleve årets astronomiske begivenhed fra første parket sammen med Illustreret Videnskab.

Vi har lige nu det perfekte tilbud til dig, der vil helt tæt på blodmånen. Du får:

• En kraftig håndkikkert – så du kan komme helt tæt på Månens kratere.
  • Din guide til Månen – et digitalt særnummer, som går tæt på vores naturlige satellit.
  • Din guide til Stjernehimlen – så ved du, hvor du skal pege kikkerten hen resten af året.
  • To numre af Illustreret Videnskab – så du ved, præcis hvad du kigger på.