Den nyopdagede gaskæmpe GJ 3512 b i kredsløb om rød dværgstjerne

Kæmpeplanet kredser om ministjerne

Opdagelsen af en Jupiter-lignende planet, som kredser tæt om en rød dværgstjerne, tvinger nu astronomerne til at ændre deres teorier om, hvordan solsystemer dannes.

31 lysår fra Jorden ligger objektet GJ 3512. Hidtil har astronomerne regnet det for at være et dobbeltstjernesystem, dvs. to stjerner, som kredser om hinanden.

Nu har analyser foretaget af astronomer fra Autonomous University i Spanien vist, at der er tale om noget helt andet: en kæmpe gasplanet, som kredser tæt om en lille stjerne kaldet en rød dværg.

Gaskæmpe ligger overraskende tæt på sin stjerne

Hvis gasplaneten GJ 3512 b hørte til vores solsystem, ville den være den inderste planet og kredse endnu tættere om Solen end Merkur. Størrelsesmæssigt er planeten også langt tættere på sin stjerne, end fx Jupiter er i forhold til Solen.

Kombinationen er usædvanlig, og den udfordrer astronomernes forestillinger om, hvordan gaskæmper som Jupiter dannes.

Den nyopdagede gaskæmpe, som er navngivet GJ 3512 b, har efter forskernes beregninger en masse på mindst 46 procent af Jupiters, mens den røde dværgstjerne har en masse på kun 12 procent af Solens.

Udfordrer forskernes oprindelige teori

De to objekter er dermed langt tættere på hinanden i størrelse, end Solen er på sin største planet. Også i afstand er de to objekter tættere.

Gaskæmpen kredser om den røde dværg i en afstand, som er mindre end afstanden mellem Solen og Solsystemets inderste planet, Merkur – og det kommer som en stor overraskelse for forskerne.

Hidtil har astronomerne ment, at gaskæmper som Jupiter dannes i en proces med to trin.

Astronomer på Calar Alto-observatoriet har beregnet, at omløbstiden for GJ 3512 b er omkring syv måneder.