Saturns ringe

Kom tæt på Saturns ringe og måner

GUIDE TIL SOMMERNATTEN: Lige nu er Saturn både tæt på Jorden og perfekt oplyst af Solen. Det sikrer dig årets bedste mulighed for at observere planeten og dens måner.

Om Saturn

Solsystemets næststørste planet, Saturn, står netop nu på lige linje med Jorden og Solen.

Det betyder, at den store planet er forholdsvis tæt på Jorden – dog er den over en milliard kilometer væk – og at den side, der vender mod os, er fuldt oplyst af Solen.

Begge dele bidrager til, at du nu har årets bedste mulighed for at se nærmere på Saturn.

Ringene kan være unge
Undersøgelser foretaget af rumsonden Cassini har afsløret, at Saturns karakteristiske ringe måske er dannet for kun 100 millioner år siden.

Saturns måne ramt af komet, illustration.
© SPL

En af Saturns måner kan være blevet ramt af en komet eller en asteroide, så begge objekter er slået i meget mindre stykker.

Bælte om saturn, illustration.
© SPL

Småstykkerne er blevet spredt ud i et bredt bælte rundt om planeten. Siden har flere kollisioner slået dem i endnu mindre stykker.

Saturns ringe
© SPL

Resterne efter kollisionerne er med tiden endt som de tynde skiver af småsten og isklumper, som udgør Saturns ringe i dag.

Månerne titter frem i kikkert

Med det blotte øje vil Saturn ligne en klar, gullig stjerne, men allerede gennem en almindelig håndkikkert kan du se, at planeten har en aflang form – det skyldes det enorme ringsystem af is og støv, som omgiver Saturn.

Ud over ringene kan du med lidt held også få øje på Saturns største måne, Titan, og har du en større stjernekikkert med en åbning på ca. 150 mm, kan du yderligere se månerne Rhea, Tethys, Dione, Enceladus og Iapetus.

Guide til Saturn