Stjernehimlen komet

Den 11. marts 2018 kan du se kometen 74P/Smirnova-Chernykh med et lille teleskop.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK
Universet - Komet

Ældgammel isklump kommer på besøg

Den blev dannet i Solsystemets fjerneste egne for 4,5 milliarder år siden. Nu kommer kometen 74P/Smirnova-Chernykh på besøg, og du kan se den kosmiske snebold med et teleskop.

Den 11. marts nærmer kometen 74P/Smirnova-Chernykh sig Jorden. Samtidig er Jorden placeret midt mellem kometen og Solen, og dermed er vi i en ideel position til at se den store isklump blive lyst op af Solens lys.

Kometer trækker ofte en hale af støv efter sig. Derudover kan kraftig solvind blæse gas af kometen, så der dannes en hale af gas. Halerne er ikke altid kraftige nok til, at de kan ses fra Jorden.

Selvom 74P/Smirnova- Chernykh er tættere på Jorden end normalt, er den stadig omkring 2,5 gange længere væk end Solen.

Kometen 74P/Smirnova-Chernykh har ikke været tæt på Jorden siden 2009, men i marts kan du se den gamle isklump, hvis du retter dit teleskop mod stjernebilledet Løven.

Sådan gør du

• Omkring midnat efter den 11. marts kan du se 74P/Smirnova-Chernykh tæt på stjernebilledet Løven – midt mellem Karlsvognen og horisonten i sydlig retning.
  • Kometen kan ses hele natten, men bevæger sig gradvist mod vest og tættere på horisonten. Den er også synlig de næste nætter, men lyser svagere.
  • Du skal anvende et teleskop for at se 74P/Smirnova- Chernykh. Kometen lyser svagere end Solsystemets planeter, men stærkere end Pluto. Et lysstærkt teleskop med en stor åbning er bedst – gerne mere end otte tommer.
Mont blanc