Bag om fænomenet: Kometer er kosmiske tidskapsler

I 1577 opdagede den danske astronom Tycho Brahe den første komet på nattehimlen. Efter mere end 400 år er astronomerne endnu i gang med at afsløre hemmeligheder om de kosmiske højhastighedslevn.

Kometer er kosmiske tidskapsler.

Engang var de tegn på gudernes vrede, men i dag er de en vigtig brik i det puslespil, astronomer siden det 16. århundrede har forsøgt at lægge.

Og som et højhastighedslevn suser kometerne gennem rummet og danner grundlag for svarene på nogle af menneskehedens største spørgsmål.

© E. KOLMHOFER & H. RAAB/JOHANNES-KEPLER-OBSERVATORY, LINZ, AUSTRIA

Kometer i tal

• 2061

er året, hvor Halleys komet næste gang lægger vej forbi det indre solsystem og dermed kan ses på himlen.

• 3591

kometer kender forskerne med sikkerhed til. Det anslås dog, at der eksisterer milliarder af kometer.

• 45

kilo vejede landingskapslen fra NASA’s Stardust rumfartøj. I 2006 skrev det historie ved for første gang nogensinde at bringe prøver fra en komet tilbage til Jorden.

• 3000

kometer har fartøjet The Solar and Heliospheric Observatory opdaget, siden det blev sendt i kredsløb om Solen i 1995.

• Cirka 0,07

lysår væk fra Solen forestiller forskere sig, at den såkaldte Oortsky befinder sig. Den huser de fleste af Solsystemets kometer.

• 1995

var året, hvor amatørastronomerne Alan Hale og Thomas Bopp fik en af de klareste kometer nogensinde registeret, Hale-Bopp, i kikkerten.

• 2.3

millioner km var distancen mellem Jorden og Lexell’s komet, som er den, der er kommet nærmest.

Udforskning

Den 12. november 2014 lykkedes det for første gang at lande et menneskeskabt objekt på en komet.

Det skete, da European Space Agency (ESA) landede sonden Rosettas landingsmodul på kometen 67P.

Rejsen ud til kometen var lang og Rosetta var forbi Jorden tre gange og Mars en enkelt gang, før fartøjet blev slynget ud i det ydre rum og ind i kometens bane.

Selve landingen gik ikke perfekt, da modulet endte i en skygge, og derfor hurtigt løb tør for strøm, men de næste to år kredsede sonden om 67P, hvilket viste sig frugtbart.

I 2014 skrev rumsonden Rosetta historie med sin uperfekte landing på kometen 67P.