Universet - Månen

Hvad er manden i Månen?

I årtusinder har mennesker kigget op mod Månen og set mørke skygger, som kan ligne forskellige figurer. Hawaiianerne så en kvinde, og andre har set dyr eller fabelvæsner – i vores egen kultur tales om “manden i Månen”.

Selv om de mørke områder har fået navne som “Stilhedens Hav”, fordi man engang troede, at de rummede enorme mængder af vand, har det i moderne tid stået klart, at de i virkeligheden er knastørre lavasletter.

Til gengæld har det frem til i dag været lidt af et mysterium, hvorfor den geologisk inaktive Måne i det hele taget havde lavasletter på overfladen. Nu skulle forklaringen dog være på plads. På baggrund af gravitationsmålinger udført af NASA’s månesonder Clementine og Lunar Prospector har forskere fra Ohio State University i USA fremstillet et topografisk kort, der viser Månens forskellige lag fra kernen ud til overfladen.

Kortet afslører, at Månens bagside, der vender permanent væk fra Jorden, blev ramt af et stort himmellegeme som fx en asteroide for omkring fire milliarder år siden. Chokbølgen fra det ekstremt voldsomme sammenstød forplantede sig tværs gennem Månen og skabte revner i dens skorpe. Her trængte magma fra Månens indre ud på overfladen og størknede. Nu kan de mørke lavasletter give associationer til øjne, næse og mund.

Bliv klogere på Månen. Læs mere om måneformørkelse.