Kosmisk stråling stiller hårde krav til månemission

Nye målinger viser, hvor længe astronauter kan opholde sig på Månen uden at lide overlast.

Foster + Partners/ESA

Den kinesiske sonde Chang’e 4, der er landsat på Månen, har foretaget de første nøjagtige målinger af den kosmiske stråling på overfladen.

Målingerne er lavet med det tyske instrument LND, og resultaterne er fremlagt af forskere ved German Aerospace Center i Tyskland.

Chang'e-4-luotaimella tehdyt mittaukset osoittavat, että astronautit voivat oleskella Kuussa elämänsä aikana enintään 700 vuorokautta.

© CNSA & NAOC

De viser, at en astronaut på Månen udsættes for et strålingsniveau, som er 200 gange højere end på Jorden, hvor magnetfeltet og atmosfæren beskytter os.

Niveauet er dermed 2,6 gange højere end det, astronauter på rumstationen ISS udsættes for.

Kræftrisiko må kun stige tre procent

Strålingen på Månen består af partikler fra Solen og fra supernova-eksplosioner i det ydre rum, og i store doser kan den være kræftfremkaldende.

Det stiller krav til beskyttelsen af de astronauter, NASA vil sende til Månen i 2024, og især af de astronauter, som senere skal arbejde på en permanent base.

Astronautteja voitaisiin suojella kosmiselta säteilyltä upottamalla kuuasema syvälle Kuun kamaraan.