Månens overflade og Jorden set fra Apollo 11, 1969
Tema

TEMA: Mennesket generobrer Månen

Den 21. juli 1969 satte mennesket det første fodaftryk i månestøvet. Siden fulgte en håndfuld astronauter i Neil Armstrongs fodspor, men i 1972 var det slut. Her forlod det sidste bemandede fartøj Månen, og i 48 år har det store himmellegeme stået øde hen. Men i 2024 skal NASAs Artemis-program få os tilbage på Månen, og denne gang er målet at skabe en permanent base blandt meteorkraterne.

NASA/JSC
Flyvende teleskop beviser vand på Månen
Vand på Månen - meteorkrater

Flyvende teleskop beviser vand på Månen

Vand er en afgørende ressource for fremtidens bemandede Månemissioner. Nu har astronomer fundet utvetydige beviser på vand i månestøvet – endda ved begge poler.

6 Minutter

NASA vælger dansk firma til at bygge på huse på Månen
Rumfart

NASA vælger dansk firma til at bygge på huse på Månen

Om kun to år sender NASA den nye rumstation Lunar Gateway afsted. Den bliver porten til Månen for de astronauter, der med selvrensende dragter og oppustelige habitater skal indtage Jordens satellit i de kommende år.

16 Minutter

NASA vil bygge permanent koloni på Månen

NASA vil bygge permanent koloni på Månen

Fra 2021 skal bore­maskiner, rovere og støvsugere sendes til Månen for at teste udstyr, lede efter vand og afsøge mulige bopladser. Målet er at bygge en koloni på Månen inden årtiet er omme.

12 Minutter

Nye målinger: Stærk stråling udfordrer rejser til Månen

Nye målinger: Stærk stråling udfordrer rejser til Månen

For første gang har forskere lavet præcise målinger af den kosmiske stråling på Månens overflade. De viser, at astronauter på kommende missioner vil blive udsat for stråling, som er 200 gange stærkere end på Jorden.

2 Minutter

Nokia bygger Wi-Fi på Månen
Astronaut filmer på Månen i Artemis-rumdraft

Nokia bygger Wi-Fi på Månen

Astronauter, der ringer til hinanden og surfer på internettet, kan blive til virkelighed, når Nokias trådlåse netværk om få år står klar på Månens overflade.

4 Minutter