Nye beviser for vand på Månen

Forskere har fundet konkret bevis på vand på Månens overflade.

NASA

Skyggefyldte kratere ved Månens poler er fyldt med is. Det har amerikanske forskere afsløret med et spektrometer, som kortlægger mineralerne på Månens overflade.

Opdagelsen er afgørende for planerne om at bygge permanente baser på Månen.

Vand på Månen

Spektroskopiske undersøgelser af Månen har vist kratere af vandis (røde prikker) på Månens poler

© PNAS

Apropos Månen ...

Selvom den ligger sølle 384.000 km væk, så er den gamle Måne faktisk stadig fuld af overraskelser. Her er et udpluk af de seneste nyheder indenfor måneforskningen.

• © NASA

Mystiske månehvirvler er drevet af magneter

Lyse mønstre i månestøvet har nu en forklaring: Astronomer mener, hvirvlerne opstår, fordi partikler i solvinden påvirkes af lokale magneter.
    De er formentlig dannet for over 3 mia. år siden, da Månen havde aktive vulkaner. Høje temperaturer fik mineraler til at udskille jern, der blev magnetiseret af Månens magnetfelt.

• © Todd Mason, Mason Productions Inc./LSST Corp.

Nyt teleskop går på jagt efter Månens søskende

Når asteroider farer forbi os, bliver nogle af dem fanget af tyngdekraften som en slags midlertidige minimåner. Der er altid en eller to i omløb om Jorden.
    Nu vil astronomer undersøge deres sammensætning og oprindelse med teleskopet LSST i Chile. Minimånerne kan blive første mål for minedrift i rummet.

• © NASA

Månestøv er farligt for menneskeceller

Nye eksperimenter viser, at månestøv er farligt for os, formentlig fordi partiklerne er så små, at de kan krydse barrierer i vores væv.
    Forskere har udsat lungeceller fra mennesker og hjerneceller fra mus for kunstigt månestøv – dvs. helt tørre partikler på få mikrometer – og op mod 90 procent af cellerne døde.