Mens du sov: Emiraterne sendte sonde mod Mars

Jorden og Mars står i de rette positioner, og nu begynder sommerens travle tid med missioner mod den røde planet. De Forenede Arabiske Emirater sendte sent søndag aften den første mission af sted – sonden Hope, som lettede fra Tanegashima Space Center i Japan.

Mitsubishi Heavy Industries, Ltd./JAXA

Mange års forberedelse i De Forenede Arabiske Emirater gik kl. 23:58 søndag aften op i en højere enhed, da sonden Hope blev sendt mod Mars.

Kort efter, at sonden havde løsrevet sig fra løfteraketten, troede man - I nogle få, men lange og nervepirrende minutter - at sondens solpaneler ikke kunne foldes ud.

Dermed ville sonden ikke kunne genoplade dens batterier - og al fremadrettet kommunikation ville være tabt. Pludseligt begyndte solpanelerne at virke, og en tovejskommunikation blev etableret.

Sonden, som blev sendt mod Mars med løfteraketten H-IIA fra Tanegashima Space Center i Japan, skal i kredsløb om den røde planet og bl.a. undersøge klima og drivhusgasser.

Raketten er fyldt med næsten 250 tons brændstof fordelt på rakettens to trin og to mindre såkaldte "booster"-motorer, som sidder på hver side.

Det er første gang nogensinde, at De Forenede Arabiske Emirater sender en mission mod Mars – og missionen er blot den første af hele tre store Mars-missioner, som letter i løbet af få uger denne sommer.

Se opsendelsen af Hope her

Hope skal for første gang kortlægge det globale klima på Mars. Det vil sige, at sonden skal indsamle data om klimaet på hele planeten, hvor forskerne indtil nu kun har haft brudstykker at analysere.

Blandt andet skal Hope finde svar på to af forskernes store spørgsmål Mars: Hvordan er klimaet? Og hvor hurtigt forsvinder vandet fra planeten?

Forskerne har i dag et groft billede af klimaet på Mars, men med data fra Hopesonden kan de lave en detaljeret vejrudsigt med daglige variationer i temperaturer, skydække og nedbør.

Udsving i temperaturer kan bl.a. aflæses ud fra mængden af infrarødt lys – varme – som kuldioxid i atmosfæren optager. Kuldioxid optager især lys i bølgelængderne 7-8 og 14-16 mikrometer.

Vi skriver Marshistorie i 2020

Jorden og Mars står i de perfekte positioner i forhold til hinanden lige nu, så i løbet af få uger letter hele tre kæmperaketter lastet med sonder og rovere. Du kan følge med hele vejen her hos Illustreret Videnskab.

NB: Datoer kan rykke sig – raketopsendelser bliver ofte udskudt.