Borebisse lander på Mars

Jern? Ja, sikkert! Flydende kerne? Måske! Når snakken falder på Mars’ indre, må astronomer ofte gætte, for ingen aner, hvad planeten skjuler under den støvede overflade. Men nu lander NASAs InSight på Mars. Med sig har landingsfartøjet et bor, som for første gang skal dykke dybt ned i den røde jord.

Claus Lunau/JPL/NASA

Ikke en vind rører sig, temperaturen er omkring nul, og det røde landskab ligger øde hen. Datoen er den 26. november 2018, og du befinder dig på vores naboplanet Mars.

Et brag flænger stilheden, da NASA’s landingsfartøj InSight rammer overfladen.

Bag sig har det fem meter store landingsfartøj en næsten syv måneder og omkring 480 millioner kilometer lang rejse.

Faldskærme har hjulpet fartøjet de sidste kilometer ned gennem atmosfæren. Nu skal InSight blot rulle rundt og finde sine ben. Når det er sket, folder fartøjet sine to solpaneler ud, og en robotarm placerer det ultrafølsomme bor i støvet.

Boret skal som det første nogensinde dykke ned i Mars’ røde jord og give et helt tydeligt billede af Mars’ kerne, kappe og skorpe. Boringerne skal fortælle, hvordan ikke kun Mars, men alle Solsystemets indre planeter blev født for 4,6 milliarder år siden.

InSight kigger ind til kernen

Overfladen på Mars består af sten og støv, men præcist hvor tyk skorpen er, og om kernen er fast eller flydende, aner forskerne ikke. Derfor skal InSight udforske alle planetens lag.

Overfladen

Mars har en diameter på 6794 km, og overfladen er – bortset fra de isede poler – hovedsageligt dækket af sten og klipper samt noget pulverfint støv, der kaldes regolit.

Skorpen

Mars’ yderste lag, skorpen, består hovedsageligt af vulkansk sten og er 35-80 kilometer tykt. Astronomer håber, at InSight-missionen vil afsløre, nøjagtigt hvor tyk skorpen er.

Kappen

Kappen er opbygget af blandt andet silikat, jern og magnesium. Målinger har vist, at kappen strækker sig godt 2000 km fra overgangen af skorpen ind mod kernen. Det skal InSight-missionen bekræfte.

Kernen

Mars’ centrum, kernen, består formentlig af svovl, nikkel og jern og har en diameter på cirka 3000 km. Men forskerne ved ikke, om kernen er fast eller flydende – og det er missionens store spørgsmål.

27 sonder har overvåget Mars

En armada af fartøjer har besøgt Mars, siden den amerikanske sonde Mariner 4 som den første fløj tæt forbi vores naboplanet i 1965.

I alt har 15 sonder overvåget planeten udefra, mens otte landingsfartøjer og fire rovere er landet på Mars. De 27 fartøjer har blandt andet fundet ud af, at Mars er dækket af kæmpe vulkaner og kløfter, har lavet præcise kort over overfladen og har målt det kemiske indhold i marsjorden. De har for længst bevist tilstedeværelsen af is, og nye observationer viser, at vand i flydende form også er til stede på planeten.

Alligevel er planetens indre forhold omgærdet med mystik. Astronomerne ved, at planeten inderst har en kerne omgivet af en kappe og en skorpe. Men de kender ikke deres præcise mål, struktur og kemiske indhold. Og det er, præcis hvad landingsfartøjet InSight nu skal finde svaret på.

Bor hamrer sig fem meter ned i undergrunden

undefined

NASA Mars 2020

InSights ekstremt følsomme bor skal dykke fem meter ned i marsjorden. Herfra skal boret ved hjælp af særlige sensorer måle varmen fra kernen, som ligger 2000 kilometer under overfladen, så astronomerne kan se, om den er fast eller flydende.

Phoenix i ny forklædning

Kimen til den nye mission blev lagt i 2010 med NASA’s Discovery-konkurrence. Her kæmpede 30 hold om at udvikle et billigt og innovativt fartøj, som kunne løse nogle af Solsystemets fundamentale gåder.

I første omgang blev tre projekter valgt ud og fik hver tre millioner dollars, omkring 20 millioner kroner, i udviklingsstøtte.

I 2012 blev InSight kåret som vinder, fordi projektet gav et helt nyt indblik i Mars’ indre. Siden har teknikere arbejdet intensivt med konstruktionen af landingsfartøjet. Projektet blev foreslået og ledes af NASA’s Jet Propulsion Laboratory i Californien, men flere andre rumfartsorganisationer deltager også.

Landingsfartøjet er baseret på et tidligere marsfartøj, Phoenix, som landede på Mars i 2008 og løste alle sine opgaver på blot fem måneder. Genbrugen af Phoenix’ teknologi minimerer ikke alene udgifterne, men også risikoen for uheld under selve missionen.

Se InSight tordne ned gennem Mars’ atmosfære med over 22.000 km/t, før fartøjet få øjeblikke senere lander engleblødt i det røde støv.

Bor måler kernens temperatur

Den 350 kg tunge InSight er et stationært landingsfartøj. InSight har ingen hjul og kan ikke bevæge sig rundt, men skal udføre sine opgaver, hvor den lander.

Et bor – populært kaldet muldvarpen – skal skydes fem meter ned i jorden, mens et særligt instrument måler den såkaldte varmeudstråling fra Mars’ indre. Kemiske stoffer udsender varme i hver deres unikke spektrum, og målingerne kan derfor vise, hvilke stoffer Mars er gjort af.

Mars’ gennemsnitstemperatur er -60 grader celsius.

Selvom boret kun dykker fem meter ned, er sensorerne så følsomme, at de kan måle temperaturen helt inde i Mars’ kerne. Den er placeret cirka 2000 kilometer under den røde overflade.

Mens boret arbejder med kemien, lytter InSights skildpaddeformede seismometer efter marsskælv i undergrunden. Målingerne skal afsløre, hvor kraftige skælvene er, hvor hyppigt de indtræffer, og hvor de er placeret geografisk.

Den hastighed, marsskælvene rejser med, kan ikke alene vise grænserne mellem skorpe, kappe og kerne, men også om kernen er fast, flydende eller måske en kombination af begge.

Minisatellitter er på jomfrurejse til Mars

To små satellitter på størrelse med mikrobølgeovne ledsager InSight på dens mission. Satellitterne – der går under navnet MarCO – skal sørge for, at forskere på Jorden kan følge InSights landing, nærmest mens den foregår.

• InSight daler mod Mars

InSight landingsfartøjet sender billeder til de to satellitter under landingen.

• Minisatellitter videresender data

Satellitterne videresender billederne til en sonde i kredsløb om Mars.

• Sonde kontakter Jorden

Sonden forstærker signalerne og sender informationerne videre til kontrolcenteret på Jorden.

Astronomerne vil gerne vide, om marsskælvene er udløst af geologisk aktivitet i Mars’ indre eller af meteorer. Derfor skal InSight også kortlægge, hvor og hvornår fremmede objekter rammer Mars.

I gennemsnit rammer 200 meteorer og andre objekter hvert år Mars. Da de fleste af dem kun er et par meter i diameter, kræver opgaven et ultrafølsomt seismometer.

Sidst, men absolut ikke mindst skal landingsfartøjet i samarbejde med en hær af sonder måle planetens reflekser.

Mars er som alle andre planeter påvirket af Solens tiltrækningskraft. Den giver planeten en vippende bevægelse, som astronomerne kalder reflekser. De er ikke kun påvirket af Solen, men også hvor tætpakkede de kemiske stoffer er inde i Mars.

Eksperter kan takket være InSights to MarCO-satellitter måle afstanden til og fra landingsfartøjet med en præcision på blot to centimeter. Ud fra de tal kan astronomerne aflæse, hvor meget planeten vipper, og til sidst beregne både størrelsen og tætheden af Mars’ kappe og kernen.

Ups! Den 19. oktober 2016 hamrede landingsfartøjet Schiaparelli direkte ned i Mars' overflade med over 500 km/t.