Marsroverens kamera PIXL afsøger klipper efter spor af liv

Danske forskere forsyner Mars-rover med øjne

Når Perseverance lander på Mars i dag, er den fuld af bidrag fra den danske forskningsverden, der skal hjælpe roveren med at se klart og nærstudere marsjord efter spor af liv.

NASA/JPL-Caltech

Jagten på liv i Universet er det 21. århundredes forkromede rummission.

Når roveren Perseverance med en dronekran bliver dumpet ned på Mars, tager eftersøgningen et seriøst skridt fremad.

Missionen er den første med det definerede mål at finde liv på vores naboplanet.

Med ombord er stribevis af danske instrumenter, som skal hjælpe roveren med at aflæse sine omgivelser i jagten på liv.

Dansk kamerateknologi skal guide jagten på liv

Hvis alt går vel, kan Perseverance tage prøver, der når retur til Jorden i begyndelsen af 2030’erne og endeligt afsløre tegn på mikrobiologisk liv på Mars.

Men inden da sender roveren massevis af billeder og videoer, som kan levere den store opdagelse. Og her vil dansk forskning have spillet en helt central rolle.

© NASA/JPL-Caltech

Se de danske bidrag til Mars-roveren Perseverance

• Mastcam-Z – Dobbeltkamera filmer overflade

To kameraer i roverens mast skal filme, zoome ind på og tage panoramabilleder af Marsoverfladen for at udpege, hvor prøver af overfladen skal tages. Danske forskere sikrer at overfladens farvesammensætning er gengivet rigtigt på billederne på trods af skiftende lysforhold på planeten.

• SuperCam – Laser afslører klippens kemi

Et kamera i roverens top kan ved hjælp af en laserstråle og et såkaldt spektrometer afsløre den kemiske sammensætning i en klippe. Igen har danske forskere leveret de redskaber, der sikrer at resultaterne bliver aflæst korrekt.

• MOXIE – Testinstrument producerer ilt

Under Perseverances mission skal et instrument under roveren lave forsøg med at omdanne Marsatmosfærens CO2 til ilt – et forsøg, der skal hjælpe fremtidige bemandede missioner. Danske forskere har ydet videnskabelig ekspertise.

• PIXL – Røntgensensor nærstuderer mulige livstegn

Med såkaldt røntgenflourescens kan en sensor for enden af roverens arm undersøge molekylesammensætningen – og muligt liv – i sten i helt ned til et saltkorns størrelse. Forskere fra Danmark har produceret et kamera og blitz, der guider sensorens navigation.

Forskere fra Københavns Universitet har leveret det såkaldte kalibreringsværktøj til Mastcam–Z, der udgør roverens primære sæt øjne.

Kalibreringsværktøj viser nogle farvereferencer, som giver bedre billeder fra Mars.

Støv i atmosfæren og Marsdagens varierende lys ændrer de farver, et kamera på Mars optager. Kalibreringsværktøjet (til venstre) sikrer at gråtoner og farver er justeret rigtigt uanset forholdene. Den lille stift midterst kaster en skygge, der hjælper med at vurdere lyset på planeten.