Universet - Mars

ESA vil høste vand på Mars

At tage til Mars uden vand er håbløst, hvis et menneske skal overleve. Men det vil ESA lave om på.

Vand til afgrøder, vand til madlavning og rent drikkevand. Det europæiske rumagentur, ESA, vil sørge for, at fremtidige rejsende til Marshar rigeligt med vand. Og vandet skal ikke være medbragt – i stedet skal vand fra Mars gøres klar til indtagelse.

Vand flyder på Mars

Ifølge NASA havde Mars engang mere vand, end der er i det arktiske ocean.

Vandet på Mars er fundet i Garni-krateret

Astronomerne har længe vidst, at Mars i sine unge år havde store have og floder. Men over de seneste milliarder år er vandet forsvundet, og indtil for et par måneder siden, var astronomer verden over overbeviste om, at Mars var gold og tør.

Ved hjælp af infrarøde billeder lykkedes det NASAs forskere at bevise, at der stadig er flydende vand på Mars. Det findes dog kun i små mængder, og vandet er utroligt saltholdigt. Det er dette vand, ESA vil rense.

Mars-vand skal renses

ExoMars-roveren bliver steriliseret ekstra grundigt inden afrejse til Mars. Den skal ikke forurene Marsvandet med bakterier fra Jorden.

I maj 2018 sender ESA missionen ExoMars mod den røde planet. Med om bord er blandt andet en rover, som skal undersøge planeten for tegn på liv. Men det er ikke alt – det mobile laboratorie bliver også udstyret med et filtreringsapparat, som kan rense Mars’ eget vand.

Videoen viser, hvordan ExoNars-missionen er delt op i flere trin.

Skaber vand til Mars-kolonister

I første omgang er det kun meget små mængder vand, der kommer gennem møllen. ’Habit’, som filtreringsanordningen hedder, er udviklet på det tekniske universitet i Luleå, Sverige, og kan rense 50 liter vand på et Mars-år – 687 dage på Jorden.

Hvis missionen bliver en succes, er håbet, at projektet kan skaleres op i størrelse. På sigt skal det kunne generere vand til fremtidige Mars-kolonier.

Rent vand er dog ikke det eneste, der kræves for, at mennesker kan overleve på Mars. Læs meget mere om, hvad der skal til her: