Mars-tro-kopi-af-jorden
Universet - Mars

Forskere vil omdanne Mars til Jordens tvilling

Lige nu er den røde planet ikke andet end en støvet og iskold fætter til Jorden. Men nu skruer astronomerne op for de vilde visioner. De vil omdanne Mars til en planet med en tyk atmosfære, oceaner og skove – til Jordens beboelige tvilling.

Om få årtier sender NASA efter planen de første astronauter til Mars. Men flere forskere har langt større planer for den røde planet end at plante et flag i det fine støv.

Terraformning er kunsten at omdanne andre verdener til jordlignende planeter, og forskere har allerede udarbejdet en trepunktsplan for terraformningen af Mars:

1. Mars bliver varmere

Temperaturen på Mars er minus 60 grader, så først skal en løbsk drivhuseffekt sættes i gang.

Såkaldte PFC-gasser pumpes ud af anlæg på planetens overflade. PFC er en flere tusinde gange mere effektiv drivhusgasend CO2.

Sydpolens tøris – frossen CO2 – frigives til atmosfæren. Det øger temperaturen yderligere og skaber en selvforstærkende global opvarmning. Efter 100 år kommer temperaturen over frysepunktet.

2. Mars bliver vådere

Isen på polerne begynder at smelte og oversvømmer de tomme kratere og dale på Mars med flydende vand.

For at skabe have med op til 500 meters dybde må afsmeltningen fortsætte yderligere 400 år. Undervejs dannes skyer, som bidrager med regnvand.

3. Mars bliver grønnere

Atmosfæren er nu tættere og propfyldt med CO2. For at gøre luften åndbar for mennesker må en femtedel af gassen omdannes til ilt.

Alger, bakterier og planter sendes fra Jorden til Mars. Planterne genmodificeres, så de ikke går i forrådnelse, da den proces sluger ilten igen.

Det vil tage mindst 100.000 år, før iltindholdet har nået et niveau, hvor mennesker kan trække vejret frit.