© NASA
Universet - Mars

Illustreret Videnskab drager til Mars

Lørdag den 5. maj 2018 sender NASA en ny Mars-mission til den røde planet. Og Illustreret Videnskab er med om bord.

Med bulder og brag begynder en godt seks måneder lang rejse på lørdag, når NASA affyrer en Atlas V-raket fra Vandenberg Air Force Base i Californien.

Om bord på den knap 60 meter høje raket er borebissen Mars InSight Lander, som skal bore fem meter ned i den røde planets undergrund, og undersøge hvordan planeten er opstået.

Vi rejser med

Missionen skulle oprindeligt være sendt mod Mars i marts 2016, men en læk i landingsfartøjets seismometer fik NASA til at udskyde opsendelsen, som i stedet finder sted på lørdag klokken 13.05 dansk tid.

© NASA

Inden den oprindelige opsendelse var det muligt at få sit navn på en mikrochip, som sonden fragter med sig til Mars.

Det tilbud benyttede Illustreret Videnskab – og knap 2,5 millioner andre Marsglade mennesker – og NASA kvitterede med et boardingcard til Mars-rejsen. Og nu er det altså blevet tid til at indløse det.

På jagt i undergrunden

InSight Lander ankommer til Mars den 26. november, og skal som den første mission undersøge Mars’ ukendte indre.

Sonden medbringer bl.a. et seismometer, der skal placeres direkte på overfladen for at måle marsskælv, og et bor, som skal tage prøver 5 m nede i marsjorden.

Forskernes håb er, at landingsfartøjet kan give os et afgørende indblik i, hvordan ikke blot Mars, men alle Solsystemets indre planeter blev skabt for 4,6 milliarder år siden.