Kinas Mars-mission ankommer i dag

For første gang når en kinesisk mission frem til Mars. En kredsløbssonde skal lave målinger af atmosfæriske gasser, der kan stamme fra livsformer, og om få måneder sætter et landingsfartøj en rover fri i det røde landskab.

Xinhua

Kinas kæmpemission Tianwen-1 når i dag, efter mere end et halvt års rejse, frem til sit mål.

Det er første gang nogensinde, at Kina sender en mission til Mars.

Tianwen-1 består af hele tre fartøjer: En kredsløbssonde, en landingsplatform og en rover.

Tilsammen skal fartøjerne indsamle nye data, der kan lede forskerne på sporet af potentielle livstegn på Mars.

Missionens fartøjer går efter planen i kredsløb om den røde planet i dag, og til maj vil landingsplatformen med roveren koble sig løs og lande på planeten.

Følg missionens vej til Mars

Rejsen til Mars for Kinas mission Tianwen-1 er her animeret af det kinesiske rumagentur.

Kinas sonde skal samle data om en vigtig brik i puslespillet om liv på Mars: metan.

Roveren Curiosity, der kom til Mars i 2012 og i øjeblikket er den eneste aktive rover på planeten, har målt store, midlertidige stigninger i mængden af metangas ved Mars’ overflade.

Men sonder i kredsløb har ikke målt samme stigninger, så måske nedbrydes metanen på vej opad i atmosfæren.

Den kinesiske sonde skal lede efter metan længere nede i atmosfæren og give forskerne data, som kan sandsynliggøre den førende teori om metanen.

Stoffet skabes i et underjordisk hav og kan komme fra enten klippemateriale eller mikroskopisk liv.

Både mikrober og reaktioner mellem vand og klippe kan danne metan, som i jorden bliver indkapslet i ismolekyler kaldet klatrater.

Om sommeren smelter klatraterne, lyder teorien, og dermed frigives metangassen fra Jorden og stiger op i atmosfæren.

© MBRSC/UAE Space Agency & CASC

Sonder skal måle marsgasser

To nye sonder i kredsløb om Mars skal lave målinger af gasser i atmosfæren. Dermed vil forskerne svare på tre store gåder om klima, vand og mulige livsformer.

• © MBRSC/UAE Space Agency & CASC

Hvordan svinger klimaet på Mars?

Forskerne har i dag et groft billede af klimaet på Mars, men med data fra Hopesonden kan de lave en detaljeret vejrudsigt med daglige variationer i temperaturer, skydække og nedbør. Udsving i temperaturer kan bl.a. aflæses ud fra mængden af infrarødt lys – varme – som kuldioxid i atmosfæren optager. Kuldioxid optager især lys i bølgelængderne 7-8 og 14-16 mikrometer.

• © MBRSC/UAE Space Agency & CASC

Hvor hurtigt mister Mars sit vand?

Mars har mistet vand længe. Hastigheden i vandtabet viser, hvor lang tid biologisk liv har kunnet udvikle sig. Hopesonden skal måle mængden af uv-lys ved bølgelængderne 121,6 og 135,6 nm. Netop her udsender vands bestanddele, brint og ilt, lys, når de bliver ramt af Solens stråler. Med flere målinger kan forskerne beregne, hvor hurtigt mængden af vand svinder ind.

• © MBRSC/UAE Space Agency & CASC

Kan mikroorganismer være kilden til metan?

Kinas sonde på missionen Tianwen-1 skal måle metan i atmosfæren. Andre sonder har indtil nu ikke kunnet måle de store udsving i metan, som overflademålinger har påvist. Med nye data vil forskere teste den førende teori: Metan dannes i et underjordisk hav, enten af klippearten olivin eller af mikrober, og indkapsles i isstrukturer kaldet klatrater, der smelter om sommeren, så metanen fordamper.

Roveren på Kinas mission Tianwen-1 er den første, landet sender mod den røde planet.

Den soldrevne Marsbil på ca. 240 kg er blandt andet udstyret med tre kameraer, der skal afbilde marslandskabet, samt et såkaldt magnetometer, som kan måle magnetfeltet på Mars.

Jorden har et magnetfelt, der beskytter os mod solvinden, som er en strøm af elektrisk ladede partikler fra Solen.

Mars har et langt svagere magnetfelt og er derfor mere udsat. Den kinesiske rover skal måle, hvordan magnetfeltet varierer i takt med udsving i solvinden.

Målingerne skal være med til at tegne et billede af dels strålingsfaren, dels klimaet på Mars.

Begge dele er afgørende for, om liv – enten mikrober eller mennesker – kan trives på planeten.

Vi skriver Marshistorie i 2021

Jorden og Mars stod i sommeren 2020 i de perfekte positioner i forhold til hinanden, så i løbet af få uger lettede hele tre kæmperaketter lastet med sonder og rovere. Syv måneder senere begynder missionerne nu at ankomme til den røde planet.