Mars har skjulte søer af flydende vand

Radarmålinger bekræfter teorien om, at der findes lommer af flydende vand under iskappen på Mars’ sydpol. De skjulte søer er et muligt levested for hårdføre mikrober.

GSFC/SVS/NASA

Rumsonden Mars Express har endelig fundet det, astronomerne har søgt efter i årtier. Radarmålinger fra sonden tyder på, at der under isen på Mars’ sydpol er flydende vand.

Målingerne er blevet analyseret af forskere fra National Institute of Astrophysics i Italien, og de er ikke i tvivl om fundet.

Målinger afslører fire søer

Allerede i 2018 fandt de ved at studere 29 radarmålinger tegn på, at der kunne gemme sig en lomme af flydende vand under iskappen. Resultatet vakte opsigt, men blev samtidig mødt med skepsis af andre forskere.

Under iskappen på Mars’ sydpol ligger der lommer, som sandsynligvis er fyldt op med flydende vand (blå områder). Den største er ca. 20 km bred. Vandet er formentlig ekstremt salt, men eventuelt liv vil til gengæld være godt beskyttet mod stråling.

© Lauro et al./Nature Astronomy & ESA/G. Neukum (Freie Universität, Berlin)/Bill Dunford

Nu har de italienske forskere foretaget endnu grundigere analyser, som omfatter 134 målinger fra Mars Express. Resultaterne viser, at der ikke kun er én, men fire søer under isen.

Radar ser tværs gennem isen

Målingerne er foretaget med instrumentet MARSIS. Det udsender radiobølger, som bliver reflekteret af de forskellige lag i Mars’ overflade, og styrken af refleksionerne viser, hvad lagene sandsynligvis består af. Fra over en kilometers dybde er der så stærke refleksioner, at forskerne mener, de kun kan komme fra vand.