Mars red colour

Hvor stammer Mars’ røde farve fra?

Når vi nu ved, at Jorden og Mars oprindeligt er dannet af den samme type materiale, hvorfor er Mars så rød, når Jorden ikke er det?

7. november 2018

Jernoxid gør Mars rød

Forskerne har længe vidst, at Mars indeholder langt mere jernoxid på overfladen end Jorden, og at det er dette stof, der giver planeten den karakteristiske rustrøde farve. Men hvorfor der er mere jernoxid på Mars, når de to planeter ganske rigtigt er skabt af det samme materiale, er et spørgsmål, som videnskaben først nu har fundet svar på.

For fire milliarder år siden blev de unge planeter Mars og Jorden udsat for voldsomme bombardementer af meteorer. Nedslagene smeltede planeternes overflader og forvandlede dem til have af magma. Eftersom Jordens diameter er cirka dobbelt så stor som Mars’, blev trykket på de 1800 kilometer dybe magmahave langt større her. Det øgede tryk opvarmede havene mere end på Mars.

Jern ligger i Jordens kerne

Forskere fra Bayreuths universitet har forsøgt at genskabe forholdene fra dengang, og deres modeller viser, at på Jorden nåede temperaturen op på 3200 grader celsius, mens Mars kun blev cirka 2200 grader varm. Netop ved 3200 grader deles jernoxid i jern og ilt. På Jorden blev de store mængder af jernoxid altså splittet op i ilt og jern, som i flydende form drev mod Jordens kerne, hvor det nu ligger indkapslet.

Samme proces kunne ikke ske på Mars, og vores naboplanets ydre lag består altså stadig af store mængder jernoxid – cirka 18 procent, mens Jordens ydre lag kun består af otte procent.

Se ud i Universet

Mælkevejens nabo Andromeda er kun et af de fænomener, der dukker op på nattehimlen i år.

Hvis du har fået blod på tanden og gerne vil fortsætte stjernekiggeriet, kan du nu erhverve dig den ultimative startpakke:

• En kraftig håndkikkert til at gå på opdagelse i Solsystemet.
  • En guide til stjernehimlen i 2018, så du ved, hvor du skal kigge hvornår.
  • Det digitale særtillæg “Rejsen til Mars”, hvor du bl.a. kan læse om den robothær, der snart indtager den røde planet.
  • To numre af Illustreret Videnskab som ruster dig til, hvad du skal holde øje med.

Du kan evt. pege kikkerten mod stjernebilledet Svanen, hvor to stjerner støder sammen og eksploderer i en rød nova omkring år 2022 – et fænomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.