Marsbase, beton

Marsbase skal bygges af blod, sved og ... tis

Stoffer fra astronauternes egen krop kan bruges som bindemiddel, der forvandler marsstøv til stærk beton.

Team Gemma/NASA

Hvis alt materialet til en kommende marsbase skal fragtes til den røde planet fra Jorden, vil det kræve ufattelig mange raketopsendelser og blive alt for dyrt.

Det er derfor nødvendigt at finde teknikker, som forvandler de lokale ressourcer til stærke byggematerialer.

Nu foreslår forskere fra The University of Manchester i England, at materialerne bogstavelig talt skal produceres af astronauternes blod, sved – og urin.

Forskerne har gennemført forsøg med at blande proteinet albumin, som findes naturligt i vores blod, med støv, som har de samme egenskaber som støvet på Mars. Resultatet er et materiale, som forskerne kalder AstroCrete, og som er lige så stærkt som beton.

Beton, Måne, Mars

I forsøg lykkedes det forskerne at skabe AstroCrete med både simuleret månestøv (tv.) og simuleret marsstøv (th.).

© A. D. Roberts et al.

Tests i laboratoriet viste, at AstroCrete kunne modstå et tryk på 25 megapascal. Til sammenligning kan den beton, som typisk bruges til bærende konstruktioner i byggerier på Jorden, klare et tryk på mellem 20 og 32 megapascal.

Urin gør betonen endnu stærkere

Forsøgene viste i øvrigt, at hvis materialet fik tilført stoffet urea, som findes i vores sved og urin, blev det endnu stærkere. I de mest optimale blandinger nåede trykstyrken helt op på 39,7 megapascal.

AstroCrete, Mars, beton

3D-printet AstroCrete viste i trykforsøg, at det er stærkere end den type beton, som bruges i byggerier på Jorden.

© A. D. Roberts et al.

Forskerne har regnet sig frem til, at et hold på seks astronauter vil kunne levere proteiner og urea nok til 500 kg af den stærke AstroCrete i løbet af en toårig mission på Mars.

Det lyder ikke af meget, men med en byggeteknik, hvor materialet kun bruges til de bærende og mest belastede dele i byggeriet, kan det alligevel række langt. En enkelt astronaut vil ifølge beregningerne kunne levere proteiner og urea nok til at udvide en marsbase med den plads, en ekstra astronaut kræver.