Mikrober fra Jorden kan klare sig på Mars

Et internationalt eksperiment har nu bevist, at mikroorganismer kan overleve i rummet og på Mars. Det vellykkede eksperiment peger på, at livet på Jorden ikke nødvendigvis stammer herfra.

Et internationalt eksperiment på rumstationen ISS tyder på, at mikroskopisk liv kan trives på Mars.

Gennem halvandet år har mikroorganismer formået at overleve forhold i rummet, som er mindst lige så barske som miljøet på den røde planet.

Organismer er overraskende hårdføre

Forskerne bag projektet, som kaldes BIOMEX, placerede flere hundrede prøver med bakterier, alger og svampe i små beholdere, som blev monteret på ydersiden af ISS.

Her blev de overladt til sig selv de næste 18 måneder, hvor de var helt ubeskyttede mod den intense ultraviolette stråling og de voldsomme temperatursvingninger, som følger med skiftevis at være på solsiden og skyggesiden af rumstationen.

Hundredvis af beholdere med bakterier, alger og svampe har været monteret uden på rumstationen i 18 måneder. Nogle af dem indeholdt kunstigt marsstøv og en marslignende atmosfære.