MOXIE, NASA, Perseverance, ilt, CO2, atmosfære, iltproduktion, Mars

NASA har produceret ilt på Mars

MOXIE-eksperimentet på marsrobotten Perseverance har hevet ilt ud af den røde planets tynde atmosfære. Det skal forberede kommende astronautbesøg.

JPL-Caltech/NASA

Den 18. februar 2021 landede den hidtil mest avancerede marsrobot i Jezerokrateret.

Ombord er en lang række banebrydende eksperimenter, men det måske mest perspektivrige er MOXIE-eksperimentet, der skal undersøge muligheden for at producere ilt på Mars.

Og eksperimentet er allerede en succes. NASA har produceret den første ilt på overfladen af den røde planet.

Tynd luft består af kuldioxid

At producere ilt på Mars er noget af en bedrift. Mars’ atmosfære er 100 gange tyndere end Jordens og består næsten udelukkende af CO2 – kuldioxid – og derfor er det langtfra et ideelt sted for mennesker at opholde sig.

Når vi engang i fremtiden besøger planeten, skal vi selv have ilt med – både til at trække vejret med og til det brændstof, som gerne skulle kunne bringe astronauterne hjem igen.

MOXIE, NASA, Perseverance, ilt, CO2, atmosfære, iltproduktion

MOXIE-eksperimentet sidder på Perseverance-roveren. Sådan her så det ud inden afgang fra Jorden.