Blue dust on Mars
Universet - Mars

Den røde planet er blå

Nye boreprøver taget af NASA-roveren Curiosity afslører, at Mars kun er rød på overfladen, indeni er den grå-blå.

I de seneste fem måneder har NASA-roveren Curiosity kørt rundt på skråningerne af bjerget Aeolis Mons på Marsi et område kaldet Pahrump Hills.

Her skal roveren indsamle materiale, som kan forklare, hvordan og hvorfor Mars for millioner af år siden skiftede fra våd til knastør.

Første spadestik i Mars’ muld kastede imidlertid en anden og noget uventet oplysning af sig: Under overfladen er den røde planet slet ikke er rød – men blå.

Overfladen på Mars ruster ifølge NASA

Den røde farve på overfladen skyldes ifølge forskerne, at jernet i Mars’ klipper reagerer med ilt i luften og ruster.

Under overfladen er klippen derimod beskyttet mod Mars’ atmosfære og boreprøven var derfor grå-blå.

Curiosity borede tre små huller i overfladen og opdagede, at det indre af Mars desuden består af nogle helt andre stoffer end det øverste, røde lag.

Curiosity har sendt dette billede hjem til Jorden, som viser, at selv om overfladen ser rød ud, er jorden grå-blå nedenunder. Foto: NASA/JPL-Caltech/MSSS

NASA: Mars er rig på grundstoffet silicium

I årevis har forskere vidst, at Mars især består af silicium og ilt, samt jern, magnesium, aluminium, calcium og kalium.

Forskerne undersøgte det kemiske indhold i den nye prøve ved hjælp af Curiositys instrumenter, og indholdet af silicium i forhold til magnesium og aluminium var her væsentligt højere end ventet.

I den kommende tid skal prøverne formentlig undersøges i et laboratorium kaldet the Sample Analysis at Mars (SAM) Instrument Suite, hvilket giver forskere på Jorden mulighed for at undersøge prøverne yderligere.

Test dig selv: Er du klar til Mars