Tre uafhængige missioner flyver nu mod Mars for at finde liv

Den sidste succesfulde mission er nu sendt afsted mod Mars. Hele tre flyvende fartøjer, en lander og to rovere suser nu af sted samtidig. De vil snuse og bore efter de endegyldige beviser i en 44 år gammel gåde: Har livet myldret på Mars – og kribler det stadig i dag?

I et analysekammer i marslandingsfartøjet Viking pibler små bobler af radioaktiv gas i 1976 op af en jordprøve opløst i vand, der er fyldt med næringsstoffer.

Gassen kan kun være skabt af mikroorganismer, så konklusionen er klar: Livet boltrer sig på Mars, og vi fandt det allerede for 44 år siden.

Så hårdnakket lyder påstanden i dag fra Gilbert V. Levin, som ledede analyserne af radioaktiv gas på Viking-missionen til Mars i 1976. Forskere har siden debatteret resultaterne.

28 missioner har taget turen ud til vores naboplanet for at følge op på Vikings undersøgelser, men modsat Viking har de kun indirekte ledt efter liv.

Sonder og rovere har forsøgt at lægge fast, om det hårde miljø på Mars overhovedet kunne huse liv – og om mennesket burde forfølge den gamle drøm om en koloni i det røde støv.

Nu skal tre nye uafhængige missioner, som lige nu flyver mod mod Mars, tage Vikings arv igen op: De skal finde livstegn, som viser, om der har været, eller er, liv på planeten.

Derfor lettede tre missioner på få uger

Med lidt mere end to års mellemrum åbner sig et såkaldt opsendelsesvinduet. Vinduet er en periode på omtrent en måned, hvor Mars står i den perfekte position til, at vi kan sende missioner af sted mod den røde planet.

Missionerne tog afsted i perioden fra den 19. juli til den 30. juli, fordi opsendelsesvinduet, hvor kredsløbene for Jorden og Mars, matchede perfekt.

I løbet af få uger blev en minihelikopter, et landingsfartøj, to kredsløbssonder og to rovere send afsted mod vores naboplanet.

Trafikken bliver så tæt, at NASA har oprettet et ekstra kommunikationsberedskab for at undgå sammenstød.

Når støvet har lagt sig, og fartøjerne begynder at analysere og bore på Mars, vil det vise sig, om vi er alene i universet – eller om vi kan forvente naboer, når vi sandsynligvis allerede inden for de næste fem år begynder at oprette en base på den røde planet.

Rover borer efter livstegn

NASA’s rover Perseverance skal lede efter livstegn under overfladen på Mars. En boremaskine og et laserlys nærstuderer jorden og efterlader prøver, der skal hentes hjem til Jorden.

JPL-Caltech/NASA

Bor hiver prøver op i rør

For enden af roverens arm sidder et hult bor, som består af stål med tænder af en blanding af tungsten og kulstof. Sand og sten fra Mars presses op i en titaniumcylinder inde i boret, der trænger ca. 5 cm ned under overfladen. Forskerne vil især lede efter såkaldte cellefossiler, forstenede aftegninger efter mikroskopisk liv, i prøverne.

Laser analyserer borehuller

Når roveren har boret, bliver hullet belyst af en laser på siden af borehovedet. Bestemte stoffer absorberer laserlyset og bliver selvlysende. Lyset, som på den måde bliver kastet tilbage fra hullet, bliver analyseret. Forskerne søger kulstof, brint, kvælstof, ilt, fosfor og svovl (også kendt som CHNOPS) – de vigtigste stoffer i biologiske molekyler på Jorden.

JPL-Caltech/NASA

Prøver hentes hjem af ny mission

En mindre arm flytter fyldte prøvecylindre ind i maven på roveren, hvor et hjul deponerer dem og leverer tomme cylindre til boret. NASA vil sende en mission til Mars om ca. ti år for at hente prøverne, hvor en rover indsamler cylindrene og sætter dem ind i miniraketten, som afleverer dem til et ventende fartøj, der flyver til Jorden, hvor prøverne analyseres.

Drikkevand har eksisteret på Mars

For 100 år siden mente nogle astronomer, at Mars måtte være dækket af tæt skov, fordi planeten så grøn ud gennem nogle teleskoper, men efter at de to sonder Mariner 4 og Mariner 9 som de første kom tæt på Mars i 1965 og 1971 og tog billeder, stod det klart, at Mars snarere var en rød ørken.

Sådan har planeten dog ikke altid set ud. Mange steder på Mars findes der strukturer, der ligner indtørrede flodlejer – skabt af flydende vand, der er løbet igennem landskabet.

Den seneste rovermission fra NASA, Curiosity, fandt endda ud af, at noget af det flydende vand, der engang var på overfladen af Mars, var ferskvand, som vi mennesker kan drikke.

Se 50 års NASA-missioner til Mars:

Her kan du opleve, hvordan NASA har udforsket Mars fra 1965 til 2015. Efter videoen er produceret, har NASA opsendt landingsfartøjet InSight, som i dag laver undersøgelser på den røde planet.

Det gjorde roveren ved at analysere sten i bunden af Galekrateret ved planetens ækvator.

Når flydende vand kommer i kontakt med sten, vil det ændre sammensætningen af salte i stenen, og Curiosity fandt specifikke typer af de såkaldte hydrerede salte.

Kun vand kan skabe netop de salte, og dermed beviste fundet, at der engang har været flydende vand i Galekrateret.

Forskere har også fundet et flydende hav på Mars – under isen på planetens sydpol.