Se Mars med dine egne øjne

GUIDE: Se den røde planet i det øjeblik, hvor NASA's nye rover Perseverance lander og begynder sin over ti år lange jagt efter liv på Mars.

Om Mars

Et af de letteste himmellegemer at spotte netop nu er den røde planet Mars. Planeten er blandt de klarest lysende objekter på stjernehimlen – på trods af at Mars og Jorden i øjeblikket er placeret forholdsvis langt fra hinanden i deres baner rundt om Solen.

Kun cirka en gang hvert andet år kommer Mars tæt på os – dvs. inden for en afstand af cirka 100 millioner kilometer – når Solen, Jorden og Mars står på lige linje. Men det sker ikke i år.

Mars’ diameter er cirka halvt så stor som Jordens, og dens masse er cirka en tiendedel af Jordens.

© USGS/JPL/NASA

Mars er let at genkende på dens rødorange skær, som skyldes det rust-røde støv på overfladen og i planetens atmosfære.

Støvet er rødt, fordi Mars’ overflade indeholder relativt meget jernoxid, der også giver bl.a. rust og blod sin farve.

På Mars indeholder overfladen 18 procent jernoxid, mens tallet for Jorden er otte procent.

Bag om fænomenet: Mars gemmer på voldsomt landskab

Den ligner bare en rød plet på himlen, men ved nærmere eftersyn er den dækket af iskapper, vulkaner og kløfter.

Du kan let se Mars’ farve med det blotte øje eller en kikkert, men med et godt teleskop træder variationen i farven frem.

En stor del af planeten er fx dækket af mørke plamager, som er enorme sletter af størknet lava – rester af fortidens vulkanske aktivitet. Ved polerne ses også hvide områder, som primært består af vandis.