OM MERKUR

Sommeren byder på en sjælden mulighed for at observere Solsystemets mindste planet, Merkur. Netop størrelsen og dens placering i forhold til Solen gør normalt planeten vanskelig at observere.

For det meste er planeten skjult bag Solen eller gemt af stjernens kraftige lys, hvilket gør den meget svær at få øje på fra Jorden.

Det bedste tidspunkt at observere planeten på er derfor, når den befinder sig længst væk fra Solen, ved den såkaldte maximal elongation.

Når Merkur er længst fra Solen set fra Jorden, er planeten mest synlig.

Fænomenet finder sted i begyndelsen af juni og er betegnelsen for det punkt i Merkurs bane, hvor den befinder sig længst væk fra Solen.

På grund af planetens tætte forhold til Solen vil Merkur være synlig enten kort før solopgang eller lige efter solnedgang, afhængigt af hvilken side af Solen den befinder sig på.

© Lasse alexander lund-andersen & anders spillemose bothmann

Merkur beviste rum-tiden

I årtier forsøgte astronomer at forklare Merkurs bane med en ekstra, ukendt planet. Men så kom Einsteins relativitetsteori på banen.

Merkurs bane afviger med ca. to grader hvert århundrede. Einsteins relativitetsteori forklarer det ved, at Solens masse bøjer rum-tiden omkring sig, hvilket slynger Merkur ud i en forandret bane.

GUIDE TIL MERKUR

Merkur er 88 dage om at komme rundt om Solen, og maximal elongation kan derfor opleves flere gange årligt.

Merkur og Venus er de eneste planeter, der observeres bedst under maximal elongation. Det skyldes, at de er tættere på Solen, end Jorden er.

© Stellarium

SÅDAN GØR DU

HVOR OG HVORNÅR?

Du kan se Merkur i skumringen lige efter solnedgang den 4. juni, blot få grader over den vestlige horisont.

Merkur er så langt væk fra Solen, set fra Jorden, som den kan komme. Den er dog stadig tæt på, og derfor vil den dukke op samme sted som Solen – lavt over horisonten i vestlig retning.

SYNLIGHED?

Merkur lyser meget klart – selv gennem skumringslyset. Gennem en håndkikkert kan du se, at planeten har faser ligesom Månen. Fasen vil nu være halv – dvs. du ser halvdelen af Merkurs dagside og halvdelen af natsiden.

MERE OM MERKUR

Solsystemets mindste planet skrumper ind

Merkur er Solsystemets mindste og inderste planet, hvilket gør den til et meget ubehageligt sted at opholde sig.

Den fik for første gang besøg fra Jorden i 1974 af rumsonden Mariner 10, og løbende observationer af planeten viser, at den skrumper. Sammentrækningen kommer til udtryk ved stejle klipper, der skyder op fra planetens overflade.