Geminiderne

Asteroide sætter himlen i brand

Årets kraftigste meteorregn rammer os for alvor mellem sen aften torsdag d. 13. december og tidlig morgen fredag d. 14. december, når vi passerer Geminiderne – støvresterne fra en krakelerende asteroide.

Op mod 160 stjerneskud i timen lyser himlen op, når Geminiderne rammer os i nat. Stjerneskuddene bevæger sig langsomt over himlen og har et gulligt skær.

Meteorbygen er årets bedste mulighed for at se stjerneskud, og den varer frem til den 17. december, men den bedste mulighed for at se det flotte fænomen er om aftenen d. 13. december og natten igennem til d. 14. december, hvor stjerneskuddene når deres maximale effekt.

Jupiter skaber stjerneregn

Geminiderne er meget ulig de andre meteorbyger, der rammer os. For hvert år bliver den kraftigere.

Meteorer skyldes som regel støv fra komethaler, men Geminiderne stammer fra en asteroide, som ikke har en lang hale af støv og is efter sig.

Forskerne ved ikke, hvorfor asteroiden 3200 Phaeton danner stjerneskud, men der spekuleres i, at asteroiden kommer så tæt på Solen i sin bane, at den tørrer ud, krakelerer og afgiver støvpartikler.

Partiklerne bliver siden trukket ind i Jordens bane af Jupiters enorme tyngdekraft, og år for år kommer flere partikler til, hvilket giver flere stjerneskud.

Geminiderne fylder hele himlen, og derfor burde der være rig mulighed for at opleve dem, selvom du ikke kigger direkte mod udspringet i stjernebilledet Tvillingerne.