Meteoritten Mundrabilla blev fundet i Australien i 1911. Nye undersøgelser viser, at den indeholder superledende materiale.

© Sydney Oats
Universet - Meteor

Meteoritter gemmer på superledende stoffer

Meteoritten Mundrabilla blev fundet i Australien i 1911. Nye ­undersøgelser viser, at den indeholder superledende materiale.

I årtier har materialeforskere været på jagt efter superledende stoffer, dvs. stoffer, som kan lede strøm uden modstand. Superledere kan transportere energi over store afstande uden energitab.

Forskerne kender allerede til en række superledere – for eksempel har det vist sig, at de fleste metaller, som ikke kan blive magnetiske, kan lede strøm uden modstand.

Desværre er de kun superledende ved ekstremt lave temperaturer, kun få grader over det absolutte nulpunkt, -273,15 °C.

Forskerne finder ny jagtmark

Forskernes drøm er at finde et materiale, som er super­ledende ved stuetemperatur, og nu har forskere fundet et nyt sted at lede: i meteoritter.

Fundet af Meteoritten Mundrabilla