Planet Ti

Et forskerhold mener at have bevist, at der findes en tiende planet i Solsystemet.

© Heather Roper/LPL
Universet - Solsystemet

Nye beviser: Solsystemet har 10 planeter

Astronomer har længe ment, at der findes en ukendt planet i Solsystemets yderste egne. Nu mener et forskerhold, at de har fundet endnu en ukendt planet, som kan bringe planettallet op på ti.

Siden 2006, hvor Pluto blev degraderet til en dværgplanet, har vores solsystem på papiret haft otte planeter.

Men virkeligheden er sandsynligvis en anden. De seneste år har astronomer fundet flere indikationer på, at en mørk kæmpeplanet gemmer sig i de alleryderste egne af Solsystemet.

Og hvis et forskerhold fra Arizona har ret, er Planet Ni ikke den eneste ukendte klode.

På størrelse med Mars

Forskerholdet mener at have fundet bevis for, at der også eksisterer en tiende planet meget tættere på Jorden end Planet Ni.

Angiveligt befinder planeten sig lidt over 50 AU (50 gange afstanden mellem Solen og Jorden) fra Solen.

Ifølge forskerne er den hypotetiske planet nogenlunde på størrelse med Mars – og dermed væsentligt mindre end Planet Ni, som skønnes at være på størrelse med Neptun.

Trækker i asteroider og kometer

Planet Ti befinder sig ifølge forskernes målinger i yderkanten af Kuiperbæltet, der er et bælte af asteroider, kometer og dværgplaneter.

De har ikke set den hypotetiske planet, men deres målinger viser, at dele af Kuiperbæltet bliver påvirket af en kraft, som ikke kan være fra de allerede kendte planeter.

Det kan heller ikke være påvirkning fra – den ligeledes hypotetiske – Planet Ni, da den med sin størrelse og placering påvirker objekterne anderledes.

Til gengæld kan påvirkningen forklares ved, at en Mars-lignende planet trækker i objekterne med sin tyngdekraft, og det har fået forskerholdet til at konkludere, at Solsystemet har ti planeter – ikke otte.