Zodiakallyset ses som en kegleformet lyssøjle, der står op fra horisonten.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

Reflekteret rumstøv giver himlen spektakulær glød

Enorme mængder støv omkring Solen får det såkaldte zodiakallys til at lyse himlen op – efter solnedgang.

25. marts 2018

Zodiakallyset kan ligne en solnedgang, men det spektakulære fænomen opstår først ca. to timer efter solnedgang – omkring klokken 22 – når skumringslyset er forsvundet.

Her kan du se et kegleformet lysskær, der står skævt op fra horisonten mod vest.

Lyset stammer fra en enorm skive af støv fra bl.a. kometer omkring Solen, der reflekterer sollyset tilbage mod Jorden.

Her har du de bedste observationsforhold

Fænomenet vil være synligt frem mod slutningen af marts.

Zodiakallyset er bedst at betragte om foråret, fordi Solsystemets plan – den store skive med alle planeterne og deres baner – står relativt lodret på horisonten i den periode.

Du vil også kunne se zodiakallyset om efteråret – her vil det dog kunne ses i østlig retning.

GÅ PÅ OPDAGELSE I UNIVERSET med et abonnement på Illustreret Videnskab

FAKTA: Solens støvring når ud til Jupiter

Rundt om Solen findes en kæmpe skive af støv, som er mindst 1,5 milliarder kilometer i diameter. Dermed er det ikke kun Saturn og de andre gasplaneter, der har en stor ring af små partikler omkring sig.

Solen har også, og den kaldes for den interplanetariske støvskive. Jorden befinder sig midt inde i skiven, som strækker sig helt ud til Jupiters bane. Inde i støvskiven hvirvler bittesmå partikler på ca. 0,1­100 mikrometer i diameter.

Støvet er blandt andet rester af den oprindelige gassky, der for 4567 millioner år siden dannede Solsystemet, men det stammer også fra nyere begivenheder som for eksempel sammenstød mellem kometer og asteroider.

Fortsæt udforskningen af universet

Den imponerende lyskegle fra Solens gigantiske støvring er kun et af de imponerende fænomener, der dukker op på nattehimlen dette forår.

Hvis du har fået blod på tanden og gerne vil fortsætte stjernekiggeriet, kan du nu erhverve dig den ultimative startpakke:

• En kraftig håndkikkert til at gå på opdagelse i Solsystemet.
  • En guide til stjernehimlen i 2018, så du ved, hvor du skal kigge hvornår.
  • To numre af Illustreret Videnskab som ruster dig til, hvad du skal holde øje med.

Du kan evt. pege kikkerten mod stjernebilledet Svanen, hvor to stjerner støder sammen og eksploderer i en rød nova omkring år 2022 – et fænomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.