Rejsen til Solsystemets ende

På kun 50 år skal en ny sonde rejse 150 milliarder kilometer væk og for første gang studere rummet mellem stjernerne. Men det kræver verdens største raket og en dristig manøvre helt tæt på Solen at give sonden tilstrækkelig fart på.

Claus Lunau

Når rumsonden Interstellar Probe svinger rundt om Solen og sætter kursen ud af Solsystemet, når dens hastighed op på 300.000 km/t. Det er langt hurtigere end noget andet menneskeskabt fartøj – faktisk så hurtigt, at sonden kunne rejse til Mars på kun otte dage.

Men Interstellar Probe skal meget længere. Sonden skal rejse og sende data tilbage til Jorden i et halvt århundrede. Rejsens mål er rummet mellem stjernerne, hvor Solen er reduceret til en lille lysplet blandt mange andre i Mælkevejen, og der ikke findes andet end en ganske lille smule gas og støv.

I løbet af den 50 år lange mission vil rumsonden nå 1000 gange så langt fra Solen, som Jorden er, og tilbagelægge 150 milliarder km.

Den amerikanske astronom Ralph McNutt har i mere end 15 år været fortaler for at sende en hurtig sonde ud af Solsystemet. Nu er teknologien ved at være inden for rækkevidde.

© Marvin Joseph/The Washington Post/Getty Images

Endnu er Interstellar Probe dog kun på tegnebrættet. Idéen er fostret af den amerikanske rumforsker Ralph McNutt, der har arbejdet på flere rummissioner siden 1992. I mere end 15 år har han været den ivrigste fortaler for en mission ud af Solsystemet.

Hidtil har teknologien bare ikke været til rådighed, men med en kommende superraket bliver det muligt at give en sonde tilstrækkelig fart på, og nu bliver idéen taget alvorligt af det amerikanske rumagentur, NASA, og det europæiske, ESA. I løbet af de kommende år – sandsynligvis i 2023 – vil det blive afgjort, om rejsen ud af Solsystemet bliver til virkelighed.

Lille sonde får skjold og raketmotor

/ 5

Instrumenter indsamler støv

Sondens instrumenter har til opgave at indfange og analysere støv og mikroskopiske partikler, måle magnetfelter og opfange infrarød stråling.

Antenne sender data til Jorden

Radioantennen har en diameter på godt to meter for at kunne række helt til Jorden. I en afstand af 150 mia. km vil signalerne være 139 timer undervejs.

Plutonium driver generator

En såkaldt termoelektrisk radioisotopgenerator omdanner varmen fra henfaldet af radioaktivt plutonium til elektricitet, som driver sondens udstyr.

Raketmotor giver ekstra fart

For at få så meget fart på, som den kan, tænder sonden en kraftig raketmotor, når den er tættest på Solen. Netop her har raketten den største effekt.

Skjold værner mod solen

Skjoldet af kulfiber og wolfram sørger for, at rumsonden og dens følsomme instrumenter overlever de op til 3000 °C ved manøvren rundt om Solen.

© Claus Lunau

Jorden bliver en lille plet

Hovedformålet med en interstellar rumsonde er at studere den ekstremt tynde suppe af stof og stråling, som findes i rummet mellem stjernerne.

Stoffet i dette interstellare medie stammer fra store stjerner, der for længst er brændt ud og er eksploderet som supernovaer. Det er stof som dette, Solen og alle Solsystemets planeter blev skabt af, da en gigantisk sky af støv og gas faldt sammen for 4,6 milliarder år siden.

8 dage ville det tage sonden at nå til Mars. Dens hastighed er 300.000 km/t.

Måske rummer støvet også organiske molekyler – byggestenene til mere komplekse molekyler som dem, livet opstod fra. Viden om stoffet vil give forskerne et enestående kig tilbage til Solsystemets fødsel.

I solid afstand fra Solen og planeterne kan rumsonden også kigge tilbage og se, hvordan Solsystemet ser ud udefra. Ligner vores solsystem alle andre, eller er der noget særligt ved det? Hvordan ser planeterne ud på lang afstand, og er det muligt at se, at Jorden er beboet, når vores planet er reduceret til en ganske lille blå pixel på et foto?

© Lasse Alexander Lund-Andersen

Svingtur om Solen giver fuld fart på

Sonden skal afprøve en manøvre, der aldrig er forsøgt før. For at nå op på den størst mulige hastighed skal den helt tæt på Solen og udnytte dens tyngdekraft.

1. Sonden rejser en lang omvej
Den interstellare sonde sendes først op i kredsløb om Jorden ved hjælp af raketten SLS. Fra denne bane sendes sonden videre mod Jupiter.

2. Jupiter bremser sonden ned
Sonden slynger sig rundt om Jupiter modsat den retning, planeten har i sin bane om Solen. Derved bremses den og begynder sit fald ind mod Solen.

3. Raketmotor giver et ekstra skub
Faldet giver sonden fart på. Tæt på Solen tænder den kortvarigt en raketmotor, og efter at have smidt motoren og solskjoldet sætter den kursen ud af Solsystemet med over 300.000 km/t.

Svarene på disse spørgsmål kan hjælpe astronomerne i jagten på liv andre steder i universet. De har allerede identificeret et halvt hundrede planeter, der kredser om andre stjerner end Solen, og som har størrelsen og temperaturen til at huse liv.

På Jorden har tilstedeværelsen af levende organismer ændret sammensætningen af atmosfæren, og med en rumsonde uden for Solsystemet kan forskerne finde ud af, hvordan denne ændring kan observeres på lang afstand. Dermed ved de også, hvad de skal kigge efter i lyset fra andre planeter, når de prøver at finde ud af, om vi er alene i universet.

To sonder har nået grænsen

For at se Solsystemet udefra skal sonden ud af heliosfæren, som er navnet på den gigantiske boble, Solen blæser i verdensrummet. Boblen dannes af partikler, der uophørligt strømmer ud fra Solen. Denne solvind skubber den interstellare gas væk fra Solen helt ud til en afstand af 18 milliarder km.

Heliosfæren er så stor, at kun to rumfartøjer har forladt den: NASA’s Voyagersonder, der blev opsendt i 1977. I 2012, efter 35 års rejse, brød Voyager 1 igennem heliopausen, som markerer grænsen mellem heliosfæren og det interstellare rum, og i 2018 blev det tvillingen Voyager 2’s tur.

Voyagersonderne sender stadig data tilbage til Jorden, men det er begrænset, hvor meget de kan fortælle os om det interstellare rum. Dels er de gamle sonder slet ikke designet til den opgave – målet med Voyagermissionen var at studere de store gasplaneter – og dels løber sondernes radioaktive batterier tør for energi om ganske få år.

Men målingerne fra de af Voyagersondernes instrumenter, der stadig fungerer, har trods alt fortalt forskerne en del om, hvordan heliosfæren adskiller sig fra det interstellare rum.

Da de nåede heliopausen, målte Voyager-sensorerne pludselig mange flere partikler – tætheden af elektroner steg fra 2000 pr. kubikmeter til det 20-dobbelte. Til gengæld faldt temperaturen i den tynde gas af ladede partikler, som fysikerne kalder et plasma.

Desuden kan forskerne se, at Voyagersonderne nu rammes af mere kosmisk stråling i form af partikler med meget høj energi. Det lader til, at heliosfæren skærmer Solsystemet mod 70 procent af denne stråling, der kan være sundhedsskadelig, hvis den rammer levende væsener.

Voyagersonderne bliver ramt af mere kosmisk stråling, efter at de har forladt Solsystemets beskyttende heliosfære.