Solen har sandsynligvis haft en tvillingestjerne

Astronomer har regnet sig frem til, at en søsterstjerne til Solen bedst kan forklare den såkaldte Oortsky, som omkranser Solsystemet.

Mark Garlick/SPL

Nye beregninger viser, at Solen med stor sandsynlighed har haft en tvilling i sin ungdom. Forskere ved Harvard University i USA har undersøgt, hvordan Solsystemet kan have formet sig til det, vi kender i dag, hvis Solen oprindeligt var en del af et dobbeltstjernesystem.

Beregningerne viser, at især to fænomener bedre kan forklares, hvis der har været en ekstra stjerne på spil.

En dobbeltstjerne vil ifølge nye beregninger have større sandsynlighed for at danne de forhold, som hersker yderst i Solsystemet.

© NASA/SPL

Det ene fænomen er en gigantisk sfære af små, isklædte klippestykker langt uden for planeternes baner, den såkaldte Oortsky.

Astronomerne har endnu ikke set Oortskyen direkte, men de er overbeviste om, at den findes, for den er leverandør af de kometer, som jævnligt kommer på besøg længere inde i Solsystemet.

Solsystemets små klippestykker har samlet sig i tre områder. Det inderste er asteroidebæltet mellem Mars og Jupiter (1). Længere ude ligger Kuiperbæltet uden for Neptuns bane (2), og yderst ligger den gigantiske Oortsky (3), som markerer grænsen for Solsystemet.