Universet - Solen

Hvor langt rækker Solens tyngdekraft i universet?

Tyngdekraften aftager jo med afstanden, så hvor i universet hører Solens tyngdekraft op?

Solens tyngdekraft rækker uendeligt langt – i hvert fald i princippet. Matematisk udtrykt aftager tyngdekraften fra et hvilket som helst legeme – og altså også Solen– med kvadratet på afstanden fra legemet. Det vil sige, at når afstanden bliver dobbelt så stor, bliver tyngdekraften fire gange mindre (to gange to), mens tre gange større afstand giver ni gange mindre tyngdekraft (tre gange tre) osv. I teorien falder kraften altså aldrig helt til nul, uanset hvor langt bort man kommer. I praksis er Solens tyngdekraft dog kun stærk nok til at gøre sig gældende inden for solsystemet. Hvis solsystemet kun omfattede de ni planeter og deres måner, ville man altså sige, at Solens tyngdekraft sluttede ved den fjerneste planet, Pluto, omtrent fem milliarder km fra Solen. I de senere år er astronomerne imidlertid blevet opmærksomme på en lang række objekter i det fjernere solsystem. De mest kendte er kometerne, de kilometerstore is- og klippelegemer. Kometerne fordeler sig i et næsten kugleformet område omkring Solen, og man formoder, at der findes mellem en milliard og en billion kometer i en afstand på op til et lysår, knap 10 billioner km, fra Solen. Dertil kommer de gådefulde småplaneter, som man indtil nu har opdaget er par snese af, det såkaldte Kuiperbælte. De kredser om Solen i omtrent samme plan som de ni store planeter. Trods en afstand på op til 75 milliarder km er de stadig under indflydelse af Solens tyngdekraft.

Læs mere om Solsystemet.