Solen blev født som tvilling

Et forskerhold har konkluderet, at Solen har en tvilling, som huserer i vores astronomiske nabolag. Og den tvilling kan have dræbt dinosaurerne.

NASA

Da Solen blev dannet for 4,6 milliarder år siden, var stjernen ikke alene. Den havde en tvilling, som var mindre, og som med årene er fløjet fra reden.

Sådan lyder konklusionen på et forskningsprojekt, der har undersøgt stjernedannelser.

Og hvis konklusionen holder stik, kan det være den mystiske tvilling, der er årsagen til, at dinosaurerne uddøde.

Tvilling lever stadig

Forskerne fra Berkeley og Harvard har nærstuderet en molekylær sky i Perseus-konstellationen, hvor nye stjerner bliver skabt.

Ud fra observationerne har de skabt en simulation, som forudsiger at alle sollignende stjerner er dannet i et stjernesystem med flere stjerner.

Inden for de første millioner år bliver båndet mellem stjernerne brudt. Enten opsluger den største stjerne de andre, eller også svæver de væk fra hinanden.

I Solens tilfælde mener forskerne, at vores stjernes tvilling huserer et sted derude – minimum 3 lysdage herfra.

Slog dinosaurerne ihjel

Tidligere forskning har indikeret, at et objekt uden for Solsystemet lægger vejen forbi os med 25-30 millioner års mellemrum og skaber ravage blandt kometer og asteroider i Solsystemets ydre egne, som bliver sendt på afveje.

Det kan være forklaringen på, at Jorden med ca. 30 millioners års mellemrum bliver ramt af en meteor, der skaber en masseudryddelse, som da dinosaurerne uddøde.

Der spekuleres nu i, om det store objekt, som skubber til kometer og asteroider, er Solens tvilling.