Sun_solar system theme
Universet - Solen

Solen: Solsystemets hjerte

Vidste du, at Solen er lige så gammel som Solsystemet? Nemlig 4,6 milliarder år. Læs flere fakta om Solen her på siden.

Solen

Solen er en helt almindelig stjerne i Universet, men i vores solsystem er den det glødende centrum, og den leverer alt energi til livet på Jorden.

Solen er 4,6 milliarder år gammel, lige så gammel som Solsystemet selv. Den blev dannet af en sky af støv og gas, som trak sig sammen, og det materiale, der blev tilovers, blev til planeterne.

Solen består af gas og har ingen fast overflade. Inderst i Solen findes kernen, hvor Solen producerer sin energi. Temperaturen i Solens kerne er på omkring 15 millioner grader.

Solens temperatur på overfladen er omkring 6000 grader.

Solen er en helt almindelig stjerne

Solen er en helt almindelig stjerne, og der findes milliarder af stjerner som Solen i Universet. Alt den energi, som livet på Jorden har brug for, kommer fra Solen.

Det er sollyset, der får planterne til at vokse og som sørger for, at her er varmt nok til, at vand kan være flydende, så vi kan drikke det.

Soludbrud er dødbringende for astronauter og satellitter

På Solens overflade ser man ind i mellem det, man kalder soludbrud.

Soludbrud er voldsomme udkastninger af materiale og stråling fra Solen, og de største soludbrud kan påvirke de elektriske systemer på satellitter og rumsonder, og de er meget farlige for astronauter i rummet.

Jordens atmosfære beskytter os heldigvis mod soludbruddene, når vi er på jordoverfladen.

Forskere vil lave energi som Solen gør

Solen laver lys og varme ved at smelte brintatomer sammen til helium atomer. Det hedder fusion.

Mange forskere arbejder på at lave fusionsenergi på Jorden, fordi det ville give menneskeheden stort set ubegrænset energi. Men der skal meget høje temperaturer til, og endnu er det ikke lykkedes.

Når Solen brænder ud

En dag vil Solen have omdannet alt det brint, den indeholder til helium. På det tidspunkt vil Solen svulme op og blive så stor, at dens overflade når ud til der, hvor Jorden i dag er.

Derefter vil Solen falde sammen og til sidst holde op med at lyse. Til den tid kan der ikke længere leve noget på Jorden. Heldigvis sker det først om 5,5 milliarder år.

Læs mere om Solsystemet.