Uranus cold planet
Universet - Solsystemet

Solsystemet: Hvordan måler vi planeters temperatur?

I dag kender vi temperaturen for alle Solsystemets planeter. Men hvordan har astronomerne egentlig målt dem?

Måler planetens temperatur ved hjælp af stråling

Astronomerne måler en planets temperatur ved hjælp af den stråling, planeten udsender. Kolde planeter udsender langbølget infrarød stråling, mens varme planeter udsender kortbølget infrarød stråling.

Læs mere om planeter i Solsystemet.

Astronomer sammenligner tilbagekastet stråling med solens

Styrken af planetens infrarøde stråling beregner astronomerne ved at sammenligne planetens tilbagekastede stråling med Solens stråling i det infrarøde område. Forskellen mellem de to målinger er den varmestråling, som kommer fra planeten.

Den mest præcise metode er at måle den infrarøde stråling ved flere forskellige bølgelængder og så finde den bølgelængde, hvor den infrarøde stråling er stærkest. Denne bølgelængde giver helt direkte planetens temperatur ud fra en simpel naturlov, der hedder Wiens lov.

Tidligere målinger af Venus' temperatur var forkerte

Astronomerne skal dog være sikre på, at strålingen kommer fra planetens overflade. De første målinger af Venus’ temperatur var således væsentligt lavere end de reelle 464 °C, som hersker på planeten. Årsagen var, at den tilbagekastede stråling, som forskerne målte, kom fra det øverste af skylaget omkring Venus. Den korrekte temperatur blev først afsløret med målinger i 1956.

Bliv klogere på hvad temperatur er, hvordan man måler den og hvilket betydning det har for molekyler?