solar system_solar system theme
Universet - Solsystemet

Solsystemet: Tyngdekraften har magten

Vidste du, at Solsystemet er 4,6 milliarder år gammelt? Og at det blot er ét ud af millioner solsystemer? Læs flere fakta om Solsystemet her på siden.

Vores solsystem består af Solen, de otte planeter, som kredser omkring den, og tusindevis af måner, dværgplaneter, asteroider og kometer.

Solsystemet blev dannet for 4,6 milliarder år siden. På dette tidspunkt blev Solen født som ny stjerne i Universet, og rundt omkring den nyfødte sol roterede en skive af gas og støv. Materialet i skyen trak sig sammen i større og større klumper, og det blev til de otte planeter i Solsystemet.

To slags planeter i Solsystemet

Planeterne i Solsystemet opdeles i de indre planeter, Merkur, Venus, Jorden og Mars, og de ydre planeter Jupiter, Saturn, Uranus og Neptun. De indre planeter består af klippe lige som Jorden, mens de ydre planeter alle består af gas og ikke har nogen fast overflade.

Asteroider deler Solsystemet i to

Mellem de indre og de ydre planeter ligger asteroidebæltet, som er et bælte af asteroider, der kredser om Solen. Asteroider er klippestykker, som kan have alle mulige former og størrelser fra et sandkorn og op til dværgplanetstørrelse.

Kometer flokkes i Kuiperbæltet

Rundt om Solsystemet findes et bælte af kometer, som er klumper af støv og is, der blev til overs, da planeterne blev dannet. Det kaldes Kuiperbæltet.

Ind imellem bliver en komet kastet ind i det indre solsystem, og når den kommer tæt på Solen, begynder den at smelte. Derfor får kometen en hale, som vi kan se fra Jorden.

Tyngdekraften har magten i Solsystemet

Det er tyngdekraften, der styrer alle bevægelser i Solsystemet. Solen er meget større end alle planeterne tilsammen, og dens tyngdekraft holder planeter fast i deres bane omkring den. På samme måde holder Jordens tyngdekraft Månen fast i sin bane om Jorden.

Et ud af millioner solsystemer

Der findes mange andre solsystemer end vores i Universet. I 1995 opdagede astronomer den første planet, som kredsede om en anden stjerne end Solen. Siden har man fundet mere end tusinde exoplaneter, og astronomerne mener, der findes mange flere derude endnu.