Første billeder af Mælkevejens sorte hul

Forskere afslører første billede af det sorte hul midt i vores galakse

De første billeder nogensinde at det sorte hul Sagittarius A* er netop blevet offentliggjort på et pressemøde ved European Southern Observatory. Forskerne er imponerede over, hvor præcise Einsteins forudsigelser er.

European Southern Observatory

Forskere fra Event Horizon Telescope Konsortiet har netop offentliggjort de første billeder af det supermassive sorte hul i midten af Mælkevejen.

Billedet er knipset med hjælp fra det verdensomspændende netværk af teleskoper Event Horizon Telecope og beviser endegyldigt, at vores galakse har et sort hul i midten.

Sagittarius A*, som det supermassive sorte hul hedder, stemmer ifølge forskerne forbløffende godt overens med forudsigelserne fra Einsteins generelle relativitetsteori.

"Det sorte huls størrelse passer med Einsteins generelle relativitetsteori med en fejlmargin på ti procent," siger astrofysiker Mariafelicia de Laurentis, en af forskerne bag den nye opdagelse.

De nye billeder viser begivenhedshorisonten omkring det sorte hul Sagittarius A*. Begivenhedshorisonten er den lysende ring af materiale, som det sorte hul er ved at sluge.

Resten af det sorte hul er usynligt, fordi dets tyngdekraft er så stor, at end ikke lys kan undslippe det.

Verdensomspændende teleskop ser tre millioner gange bedre end os

Event Horizon Telescope er et internationalt forskningsprojekt med elleve observatorier spredt over hele verden.

Teleskoperne optager radiofrekvenser fra det sorte hul, og derefter kombinerer supercomputere de enorme datamængder til et samlet billede. Med de mange teleskoper peget mod ét objekt, får teleskopet en linse på størrelse med hele Jorden.

Det giver et syn, der er tre millioner gange skarpere end mennesket, og som svarer til, at en bargæst i München kan se boblerne i en øl i New York.

Billederne af Sagittarius A* blev optaget i løbet af fem nætter i april 2017, hvor otte forskellige observatorier stillede skarpt på det sorte hul i otte til ti timer.

Optagelserne fra teleskoperne fyldte 4000 terabytes og blev fragtet med fly, fordi det er hurtigere end at overføre dem virtuelt.

sorte huller
© EHT Collaboration

Sort hul opfører sig som et uregerligt barn

I 2019 frigav ESO de første billeder nogensinde af et sort hul. Men de nye billeder af Sagittarius A* har været sværere at få i kassen.

Objektet for de første billeder, det sorte hul midt i galaksen M87, er 1600 gange større end Sagittarius A*, men ligger 2000 gange længere væk. Derfor ser de to sorte huller ud til at have samme størrelse på stjernehimlen.

Lyset omkring de to sorte huller bevæger sig med næsten samme hastighed. Men da Sagittarius A* er mindre, roterer lyset meget hurtigere omkring det, end det gør om det sorte hul i M87.

Forskerne sammenligner det med at tage et billede af en hyperaktiv hundehvalp, mens billederne fra 2019 svarede til at knipse et portræt af en velopdragen voksen model.

"Det er hidtil usete observationer, der hjælper os til at forstå, hvad der sker i midten af vores galakse, og det giver os nye indsigter i hvordan disse gigantiske sorte huller interagerer med deres omgivelser," siger Geoffrey Bower, der er forsker på projektet.

I fremtiden håber forskerne at kunne oversætte billederne til videoer. Det vil tillade dem at undersøge det sorte hul og dets magnetfelt mere grundigt og afgøre, om det sorte hul har såkaldte jets, hvor det skyder materiale tilbage ud i rummet.

Opdagelserne står i kø

Selvom de ikke kan se et sort hul direkte, gør astronomerne hele tiden nye opdagelser om universets mest gådefulde fænomen.

2022

Astronomer offentliggør de første billeder af det supermassive sorte hul i midten af vores galakse, Mælkevejen. Sagittarius A* har en masse på fire millioner gange vores sol og ligger ca. 27.000 lysår fra Jorden.

2019

Astronomer knipser det første billede nogensinde af et sort hul. Billedet viser det supermassive sorte hul, som befinder sig i centrum af den enorme ellipseformede galakse Messier 87 (M87) over 53 millioner lysår fra Jorden.

2018

Astronomer observerer for første gang et bøvs fra et sort hul – dvs. en kortvarig, men kraftig udledning af gas fra den inderste del af tilvækstskiven.

2017

Det hidtil ældste sorte hul findes i en kvasar, der ligger 13 milliarder lysår fra os.

2016

Astronomer opdager et ultratungt sort hul på 21 milliarder solmasser. Det er ny rekord.

2015

For første gang lykkes det at måle såkaldte tyngdebølger som følge af, at to sorte huller smelter sammen – det sker i 100-året for Einsteins generelle relativitetsteori, som netop forudsagde tyngdebølger i rumtiden.

2014

Forskere finder beviser på, at et sort huls kraftfulde jets skabes af hullets egen rotation.