Forskere finder sort hul tæt på os

To stjerners mærkelige bevægelser har afsløret, at der gemmer sig et sort hul bare 1000 lysår væk fra Jorden. Det er tre gange så tæt på som det nærmeste, astronomerne hidtil har kendt til.

Sorte huller er usynlige, fordi ingen stråling kan slippe ud af dem. Den eneste måde, astronomerne kan finde dem på, er ved at observere, hvordan stof i nærheden af dem påvirkes af deres stærke tyngdekraft.

Nu har astrofysikere fra ESO opdaget det hidtil nærmeste sorte hul, som kun ligger 1000 lysår væk fra os.

Afsløret af to stjerner

Det sorte hul afslørede sig ved, at det kredser omkring to stjerner, og det er bevægelserne af stjernerne, som har overbevist forskerne om, at det sorte hul må være til stede.

De tre objekter, som tilsammen kaldes HR 6819, ligger så tæt på os, at stjernerne kan ses med det blotte øje fra den sydlige halvkugle.

Bevægelserne af to stjerner (blå) viser, at de må kredse om et sort hul (rød). Stjernesystemet ligger bare 1000 lysår fra Jorden.