© Shutterstock
Universet - Sorte huller

Sort hul opstod kort efter big bang

Røntgensatellitten Chandra har for første gang set noget, som sandsynligvis er et sort hul dannet lige efter big bang. Chandra har målt røntgenstrålingen fra en såkaldt kvasar, som er 12,7 milliarder lysår borte.

Det betyder, at lyset fra den har været undervejs i 12,7 mia. år, og det er næsten lige så længe, som universet har eksisteret, nemlig 13,7 mia. år. Ved at analysere røntgenstrålingen fra kvasaren har astronomerne beregnet, at der midt inde i kvasaren findes et sort hul med en masse på over en milliard gange Solens masse.

Man kender andre eksempler på så store sorte huller, men det usædvanlige er, at dette hul er dannet mindre end en milliard år efter selve big bang. Endnu mere mærkeligt er det, at strålingen svarer til den røntgenstråling fra sorte huller meget tættere på, hvor strålingen ikke har været så længe undervejs.