Sort hul overstråler universets galakser

Kom længere ud i universet end nogensinde før. Kvasaren 3C 273 – et sort hul omgivet af gas – er 2,4 milliarder lysår væk, men i april kan du se den med et almindeligt teleskop.

M. Kornmesser/ESO

Om kvasaren

Kvasaren 3C 273 er nok det fjerneste objekt, du nogensinde får en chance for at se med et amatørteleskop.

Dens kraftige lys har rejst i mere end 2,4 milliarder år – næsten en femtedel af universets alder – før det nåede frem til dit øje.

En kvasar er ikke en galakse eller en stjerne, men en ekstremt varm, skiveformet sky af gas, der er ved at blive trukket ind i et supermassivt sort hul.

Kvasarer befinder sig i midten af nogle galakser – men langtfra i alle galakser. På trods af at de typisk er forholdsvis små – på størrelse med vores solsystem – er de blandt universets mest lysstærke objekter.

KLIKBART BILLEDE – Sort hul driver enorm lommelygte:

Sort hul driver enorm lommelygte

Et supermassivt sort hul kan trække i nogle partikler og kaste andre ud i rummet med lysets hastighed. Resultatet er et gigantisk kosmisk lysshow.