Sort hul overstråler universets galakser

Kom længere ud i universet end nogensinde før. Kvasaren 3C 273 – et sort hul omgivet af gas – er 2,4 milliarder lysår væk, men i april kan du se den med et almindeligt teleskop.

M. Kornmesser/ESO

Om kvasaren

Kvasaren 3C 273 er nok det fjerneste objekt, du nogensinde får en chance for at se med et amatørteleskop.

Dens lys har rejst i mere end 2,4 milliarder år – næsten en femtedel af universets alder – før det nåede frem til dit øje.

En kvasar er ikke en stjerne, men en ekstremt varm, skiveformet sky af gas, der er ved at blive trukket ind i et supermassivt sort hul. Dens lys opstår, fordi det sorte hul skaber gnidninger mellem gasskyens atomer.

KLIKBART BILLEDE – Sort hul driver enorm lommelygte:

Kvasarer befinder sig i midten af nogle galakser, og på trods af at de typisk er forholdsvis små – på størrelse med vores solsystem – er de blandt universets mest lysstærke objekter.

Kvasaren 3C 273 lyser hundrede gange kraftigere end hele Mælkevejen og to billioner gange kraftigere end Solen – den store afstand til Jorden betyder dog, at du skal bruge et teleskop for at se den.

GUIDE TIL AT SE KVASAREN

SÅDAN GØR DU

• HVOR OG HVORNÅR?

Kvasaren 3C 273 befinder sig i stjernebilledet Jomfruen (Virgo), som ved midnat kan ses i sydlig retning gennem hele april – og bedst ved nymåne den 5. april.

Kvasaren gemmer sig mellem Jomfruens to “arme” og er ved midnat omkring 35 grader over horisonten.

• SYNLIGHED

For at se kvasaren skal du bruge et teleskop på mindst otte tommer – helst med en computer, der selv kan finde objektet.

Start med at bruge et øjestykke, der kun forstørrer 40 til 50 gange. Når du har fået indstillet retningen helt rigtigt, kan du skifte til et øjestykke, der forstørrer mere – fx 200 gange – det giver en mørkere baggrund og fremhæver de svagere objekter.