Sort hul overstråler universets galakser

Kom længere ud i universet end nogensinde før. Kvasaren 3C 273 – et sort hul omgivet af gas – er 2,4 milliarder lysår væk, men i april kan du se den med et almindeligt teleskop.

M. Kornmesser/ESO

Om kvasaren

Kvasaren 3C 273 er nok det fjerneste objekt, du nogensinde får en chance for at se med et amatørteleskop.

Dens lys har rejst i mere end 2,4 milliarder år – næsten en femtedel af universets alder – før det nåede frem til dit øje.

En kvasar er ikke en stjerne, men en ekstremt varm, skiveformet sky af gas, der er ved at blive trukket ind i et supermassivt sort hul. Dens lys opstår, fordi det sorte hul skaber gnidninger mellem gasskyens atomer.

KLIKBART BILLEDE – Sort hul driver enorm lommelygte:

Kvasarer befinder sig i midten af nogle galakser, og på trods af at de typisk er forholdsvis små – på størrelse med vores solsystem – er de blandt universets mest lysstærke objekter.

Kvasaren 3C 273 lyser hundrede gange kraftigere end hele Mælkevejen og to billioner gange kraftigere end Solen – den store afstand til Jorden betyder dog, at du skal bruge et teleskop for at se den.

GUIDE TIL AT SE KVASAREN