Black hole 11/14
Universet - Sorte huller

Forskere ser sort hul i Mælkevejens centrum

Sort hul i galaksens midte afslører sig ved stjernebevægelser rundt om det.

Sorte huller er teoretiske konstruktioner, som har været genstand for mange forskerspekulationer.

Ny teori om sorte huller

Senest har den berømte britiske fysiker Stephen Hawking lanceret en ny teori om hullerne. Ifølge ham er sorte huller alligevel ikke omgivet af en uigennemtrængelig mur - en såkaldt begivenhedshorisont - men derimod kun af en tilsyneladende mur, som alligevel tillader lidt stof at slippe ud.

Sorte huller som centrum i galakser

Men trods de sorte hullers teoretiske status er forskerne alligevel meget tæt på at kunne påvise dem. Mange astronomer mener i dag, at der i centrum af de fleste galakser - måske alle - findes et supermassivt sort hul.

En forskergruppe har igennem en lang årrække rettet teleskopet mod centrum af vores egen galakse, Mælkevejen. Og de så, at en række stjerner tilsyneladende roterede omkring et bestemt punkt – en indikation på, at der befandt sig et sort hul netop her.

Stjernenes opførsel afslører sorte huller

Selve hullet er af gode grunde usynligt, da intet - selv ikke lys - kan slippe væk. Men stjernernes opførsel tyder på, at der vitterligt ligger et uhyre tungt sort hul. Det kræver nemlig en enorm masse at afbøje stjernebaner på den måde. Og det passer fint med et sort hul med en masse, som svarer til fire millioner af vores sole.

Se video om jagten på sorte huller

I en video kan du følge forskernes jagt på det sorte hul i Mælkevejens centrum. Lederen af forskerholdet, Andrea Ghez, fortæller om vanskeligheden ved at observere stjerner på så lang afstand. Distancen fra os til Mælkevejens centrum er cirka 27.000 lysår. At iagttage stjernebevægelser på den afstand svarer til at stå i Los Angeles og iagttage en person i New York, som vipper med fingeren.

I videoen kan du også se en animation af stjernernes bevægelser rundt om det formodede sorte hul. Animationen er skabt ud fra observationer gennem 15 år.