Tre supertunge sorte huller er på kollisionskurs

For første gang har astronomer observeret et system tre supertunge sortehuller. Normalt vil to sorte huller løbende tabe så meget energi, at de sjældent vil opsluge hinanden, men beregninger har vist, at de tre sorte huller nærmer sig hinanden langt hurtigere, end når der blot er to.

For første gang har astronomer fundet et system af tre supertunge sorte huller, som kredser om hinanden.

Opdagelsen er gjort ved hjælp af observationer fra flere teleskoper, som opererer i hver deres del af lysspektret.

Egentlig var forskerne fra George Mason University i USA på jagt efter sorte huller, som kredser parvis om hinanden, da de pludselig fik øje på den sjældne trio.

Den befinder sig en milliard lysår væk, og det var det optiske teleskop SDSS, som først ledte forskerne på sporet.

Efterfølgende undersøgelser med det infrarøde teleskop WISE og røntgenteleskopet Chandra bekræftede fundet.

Tre sorte huller kredser om hinanden en milliard lysår væk fra os.

© STScI/NASA

Opdagelsen ændrer vores forståelse af sorte huller

Observationer af trioen vil måske føre til løsningen på et stort teoretisk paradoks med sorte huller, som smelter sammen.

Når to sorte huller roterer tættere og tættere ind mod hinanden, er det, fordi de begge to taber energi til stjerner og andet stof, som passerer forbi.

Ved passagen bliver fx en stjerne tilført energi og slynget væk med højere hastighed, og det sorte hul taber en tilsvarende mængde bevægelsesenergi.

Tabet får de to sorte huller til at falde lidt længere ind mod hinanden. Effekten aftager dog, når afstanden mellem de to sorte huller når ned på nogle få lysår, og derfor burde de aldrig opsluge hinanden.

Problemet er, at målinger af såkaldte tyngdebølger har vist, at det alligevel sker.

De tre sorte huller udsender alle røntgenstråling, som viser, at de suger stof til sig.

© STScI/NASA

Forskerne mener, at det måske kan forklares, hvis et tredje tungt objekt er til stede. Beregninger har vist, at tre sorte huller i kredsløb nærmer sig hinanden væsentlig hurtigere, end når der kun er to.

Kollision er usandsynligt, men ikke umuligt

Da forskere for første gang målte de tyngdebølger, Einstein forudsagde med sin relativitetsteori, viste de sig at stramme fra historiens støreste kosmiske sammenstød, læs mere HER.