Sort hul
Tema

Universets altædende giganter

NØRDEZONEN: De kan være strøet ud over universet i millionvis og har en masse, der er stor nok til at fortære alt omkring sig - selv lys. I april 2019 gik verden i ekstase, da astronomer offentliggjorde det første eksemplar på et billede med ordene: "Det føles som om, vi kigger ind i helvedes port". Rejs med ind i de kollapsede kæmpestjerner, der skiftevis har mystificeret og fascineret forskerne gennem mere end et århundrede. Og forstå, hvorfor de stadig er én af universets største og mest fascinerende gåder.

ESO
Sorte huller bliver til hvide huller

Sorte huller bliver til hvide huller

Sorte huller dør i en voldsom forvandling, hvor de sender al deres masse ud i rummet igen og bliver til hvide huller. Sådan lyder en ny teori, der nu skal testes. Resultatet kan ændre vores syn på universet for altid.

7 Minutter

3 ufattelige sandheder om sorte huller
sort hul

3 ufattelige sandheder om sorte huller

De er umulige at se, men vejer nok til at opsluge alt omkring sig. Vi opridser, hvorfor sorte huller stadig er en af astronomiens største gåder.

Sorte huller punkterer vores univers

Sorte huller punkterer vores univers

Einstein troede ikke på, at de fandtes. Og Stephen Hawking viede sit liv til dem. Gennem et århundrede har sorte huller splittet, fascineret og mystificeret astrofysikerne. I dag er de enige om, at de er strøet ud overalt i universet, men de er stadig fulde af hemmeligheder.

29 Minutter

Sandt eller falsk: Er et sort hul virkelig et hul?
Zwart gat in het heelal
Sorte huller

Sandt eller falsk: Er et sort hul virkelig et hul?

De vejer nok til at fortære alt omkring sig, og illustreres som et sort, cirkulært mørke. For at forstå dem, kalder vi dem for huller - men er det overhovedet korrekt?

Sorte huller kolliderer i rekordstort sammenstød

Sorte huller kolliderer i rekordstort sammenstød

For fem milliarder år siden kolliderede to sorte huller med voldsom kraft. Men det er først nu, vi kan se det gigantiske fænomen.