4 gratis apps der gør stjernehimlen endnu federe

Lad dig forføre af stjernehimlens mangfoldighed med 4 gratis apps, der let og hurtigt hjælper dig med at kortlægge og udpege himmellegemerne. Det eneste, det kræver, er et par klik på din smartphone.

De dage, hvor det var nødvendigt med astronomiske teleskoper og store kikkerter for at gå på opdagelse i stjernehimlen, er ovre.

Der findes et væld af apps, som let og hurtigt hjælper dig med at kortlægge og udpege himmellegemerne. Vi præsenterer dig for et udvalg af dem her.

1. Kortlæg stjernetæppet i realtid

Undrer du dig indimellem over, hvilken stjerne der lyser på himlen foran dig?

Så er der masser af oplevelser at hente i astronomi-appen Star Chart, der ved hjælp af blandt andet telefonens kompas og GPS hjælper dig med at kortlægge de stjerner, du peger på. Som at kigge i et teleskop – bare gennem din smartphone.

Samtidig gør appen det muligt at ændre din position og se, hvordan stjernehimlen ser ud på den anden side af Jorden lige nu.

Platform: iOS, Android