Stjernehob
Stort set alle stjernerne i M13 blev dannet på samme tid fra en enorm gassky for 11,65 mia. år siden.
© Jesper Grønne, Hvadihimlen.dk
Universet - Stjerner

Ældgamle stjerner holder sammen

11,65 milliarder år. Kuglehoben M13’s stjerner har holdt sammen, siden universet var helt ungt. Og deres forhold er stadig lige så intimt, som det var dengang. De bevæger sig alle som én stor enhed, og de kommer nogle gange så tæt på hinanden, at de støder sammen og danner nye stjerner.

Den er næsten lige så gammel som universet selv. Kuglehoben M13 er en kugleformet samling af 300.000 stjerner, som blev dannet for cirka 11,65 milliarder år siden – kun to milliarder år efter big bang.

Dengang var vores galakse stadig helt ung og havde endnu ikke fået sin flade spiralform.

Mælkevejen indeholder mindst 150 kuglehobe, og de er stort set alle over ti milliarder år gamle – nogle blev endda dannet før selve galaksen.

De gamle stjernehobe befinder sig i udkanten af Mælkevejen – omkring 25.000 lysår fra centrum.

M13 er den tydeligste på nattehimlen, og den kan med lidt held ses med det blotte øje og ellers med en lille håndkikkert.

Sammenstød danner blå stjerner

M13’s mange stjerner er pakket tæt sammen på et område, der kun er 145 lysår i diameter.

Afstandene mellem dem er derfor kort – i hobens centrum kan der være 100 stjerner inden for tre lysår.

Stjernerne kommer nogle gange så tæt på hinanden, at de støder sammen, og sammenstødene kan danne nye stjerner, som skiller sig ud fra de gamle ved at være mere blålige.

Stjernehob roterer som enhed

Kuglehoben M13’s 300.000 stjerner har holdt tæt sammen siden universets begyndelse, og de bevæger sig stadig i takt.