Stjernehob

Stort set alle stjernerne i M13 blev dannet på samme tid fra en enorm gassky for 11,65 mia. år siden.

© Jesper Grønne, Hvadihimlen.dk

Ældgamle stjerner holder sammen

11,65 milliarder år. Kuglehoben M13’s stjerner har holdt sammen, siden universet var helt ungt. Og deres forhold er stadig lige så intimt, som det var dengang. De bevæger sig alle som én stor enhed, og de kommer nogle gange så tæt på hinanden, at de støder sammen og danner nye stjerner.

9. oktober 2018 af Jesper Grønne

Den er næsten lige så gammel som universet selv. Kuglehoben M13 er en kugleformet samling af 300.000 stjerner, som blev dannet for cirka 11,65 milliarder år siden – kun to milliarder år efter big bang.

Dengang var vores galakse stadig helt ung og havde endnu ikke fået sin flade spiralform.

Mælkevejen indeholder mindst 150 kuglehobe, og de er stort set alle over ti milliarder år gamle – nogle blev endda dannet før selve galaksen.

De gamle stjernehobe befinder sig i udkanten af Mælkevejen – omkring 25.000 lysår fra centrum.

M13 er den tydeligste på nattehimlen, og den kan med lidt held ses med det blotte øje og ellers med en lille håndkikkert.

Sammenstød danner blå stjerner

M13’s mange stjerner er pakket tæt sammen på et område, der kun er 145 lysår i diameter.

Afstandene mellem dem er derfor kort – i hobens centrum kan der være 100 stjerner inden for tre lysår.

Stjernerne kommer nogle gange så tæt på hinanden, at de støder sammen, og sammenstødene kan danne nye stjerner, som skiller sig ud fra de gamle ved at være mere blålige.

SÅDAN GØR DU

• M13 befinder sig i stjernebilledet Herkules, som du i oktober kan finde knap halvt oppe på himlen i vest. Under optimale mørke forhold er M13 svagt synlig med det blotte øje.
  • Med en håndkikkert ser du nemt kuglehoben som en lidt diffus, tæt samling af fjerne stjerner.
  • Vil du kigge helt ind i den tætte stjernehob, skal du anvende et teleskop – gerne med en stor åbning og brændvidde. Jo tættere du kommer på, jo flere stjerner kan du skelne. Start med et øjestykke med en mindre forstørrelse, og øg langsomt forstørrelsen.

Stjernehob roterer som enhed

Kuglehoben M13’s 300.000 stjerner har holdt tæt sammen siden universets begyndelse,
og de bevæger sig stadig i takt.

Se ud i Universet

Kulglehoben M13 er kun et af de fænomener, der dukker op på nattehimlen i år.

Hvis du har fået blod på tanden og gerne vil fortsætte stjernekiggeriet, kan du nu erhverve dig den ultimative startpakke:

• En kraftig håndkikkert til at gå på opdagelse i Solsystemet.
  • En guide til stjernehimlen i 2018, så du ved, hvor du skal kigge hvornår.
  • Din guide til Månen – et digitalt særnummer, som går tæt på vores naturlige satellit.
  • To numre af Illustreret Videnskab som ruster dig til, hvad du skal holde øje med.

Du kan blandt andet pege kikkerten mod stjernebilledet Orion og se den røde supergigant Betelgeuse senere i år – det kan være sidste chance for at se den enorme stjerne, for den vil snart eksplodere i en supernova.