Astronomer må omskrive stjernernes livshistorie

Stjerner lever ikke livet, som de burde. Observationer ændrer hele tiden astronomernes billede af et stjerneliv, og nu har et nyt forskningsresultat givet vind i sejlene til en gammel teori om, at Solen har en forsvunden tvilling.

I takt med at vores teleskoper bliver mere fint­fø­len­de, får astronomer stadigt større ind­sigt i de glødende kugler af gas, der lyser universet op.

Men nye observationer har også gjort det klart, at ikke alle stjerner lever livet, som astronomiens lærebøger foreskriver.

Alle stjerner fødes i par

I 2017 fremsatte de to astrofysikere Sarah Sadavoy og Steven Stahler fx en radikal hypotese om, at alle universets stjerner fødes i par.

Forskerne havde nærstuderet stjernedannelsen i den såkaldte Perseus-sky, der befinder sig i stjernebilledet af samme navn.

I skyen fandt de mange såkaldte binære stjernesystemer, hvor to stjerner er i kredsløb omkring et fælles tyngdepunkt og en stor del af dem var helt nyfødte.

Da de forsøgte at opstille en statistisk model, der passede med deres fund, var den eneste forklaring, at alle stjerner i universet fødes som binære stjerner, men senere i livet kan blive skilt ad af udefrakommende kræfter.