Astronomisk øje skuer fra himlen

For 4000 år siden begyndte en døende stjerne at udvikle sig fra en rød kæmpe til en lille, hvid dværg. I oktober kan du se stjernens rester stirre tilbage på dig fra himlen.

Om Ringtågen

For 4000 år siden begyndte en døende stjernes kamp mod fysikkens love, og i oktober kan du se udviklingen, kendt som Ringtågen, på nattehimlen.

Hvad der engang var en lysende stjerne større end Solen, er nu en lille hvid dværg omkranset af en ring af rester fra stjernen og de omkringliggende planeter.

I milliarder af år brændte brintkerner sammen til helium i stjernens indre, indtil den løb tør for brændstof.

Fra lysende stjerne til hvid dværg

Her svulmede stjernen først op til en rød kæmpe, pulveriserede alt i nærheden og skrumpede dernæst ned til en hvid dværg.

Resterne af stjernen og de opslugte planeter udgør den røde tåge omkring den lille, kompakte hvide dværg, som er synlig på nattehimlen i oktober.

Den fremstår som en lysende plet lidt syd for stjernen Vega, og den er så fjern, at det kræver en kraftig håndkikkert, hvis du vil se et glimt af tågen.

GUIDE TIL AT SE RINGTÅGEN