Ballonteleskop skal studere fødslen af stjerner og planeter

Fra 40 kilometers højde skal et infrarødt teleskop undersøge, hvordan gas og støv samler sig til nye himmellegemer.

NASA

Astronomerne kan se frem til at få en ny udsigtspost 40.000 meter oppe i luften over Antarktis. I en mission med navnet ASTHROS vil NASA sende et ballonteleskop op i denne højde for at studere dannelsen af nye stjerner og planeter.

Teleskopet er designet til at optage billeder i den infrarøde del af lysspektret. Det er stråling, som vi ikke kan se med det blotte øje, og som absorberes i atmosfæren, så den ikke når ned på landjorden.

Ukendte processer føder stjerner

Missionen skal måle den infrarøde stråling fra gaståger i udvalgte regioner i Mælkevejen, hvor der foregår kraftig stjernedannelse.

ASTHROS-teleskopet skal kortlægge Carinatågen i Mælkevejen (tv.) og tilsvarende gaståger i galaksen M83 (th.) for at finde svar på, hvordan tågernes bevægelser fører til dannelsen af nye stjerner.

© NASA & ESO

Strålingen kan fortælle forskerne om tætheden og bevægelsen af gasserne og om, hvordan de påvirkes af kraftige solvinde fra stjerner og supernovaer.

Ifølge astronomernes teorier er denne dynamik, som både spreder og samler gasserne, afgørende for, at der stadig fødes stjerner i vores galakse. De præcise processer er dog ukendte, og derfor står en 3D-kortlægning af gasserne højt på ønskelisten.

Et af målene for teleskopet er skiven af støv og gas om den unge stjerne TW Hydrae, hvor planeter er ved at udvikle sig.