Dobbeltstjernen Algol

Algol er en dobbeltstjerne, der består af en stærk hvid og en svagere rød stjerne.

© MARK GARLICK/SPL

Dæmonstjernen leger med lyset

To giganter danser med hinanden på oktobers nattehimmel – og du kan følge det kosmiske optrin alene med dit blotte øje.

30. september 2018 af Lars Petersen & Christian Juul

I oktober kan opmærksomme tilskuere se dæmonstjernen Algol blinke i natten.

Den djævelske opførsel består i, at stjernen hver 69. time falder til en lysstyrke på kun 30 procent, hvorefter den ti timer senere vender tilbage til det normale niveau – en meget kort variation for en stjerne.

Navnet Algol betyder dæmonen på oldarabisk, og dens opførsel har naget astronomer fra tidernes morgen.

Forklaringen på fænomenet kom først i 1782, hvor den døvstumme og selvlærte engelske astronom John Goodricke knækkede koden.

I virkeligheden er Algol nemlig ikke én stjerne, men består af to stjerner.

Stjernedrilleri skaber ny viden

De kredser om hinanden i så små baner, at de end ikke i et teleskop kan skilles ad.

Samtidig peger synslinjen fra Jorden lige mod stjernernes baneplan, så de kan stå både foran og bag hinanden set fra os.

Da de to stjerner ovenikøbet har en enorm forskel i lysstyrke, falder den samlede lysstyrke markant, når den svage stjerne passerer ind foran den klare og dermed skygger for lyset.

Når den svage stjerne har bevæget sig forbi, ses det samlede lys igen.

Undersøgelsen af lysets variation over tid for stjerner som Algol giver en viden om stjernernes fysik, der ikke kan opnås gennem undersøgelser af enkeltstjerner.

Den tid, det tager den ene stjerne at passere den anden, afslører stjernernes diametre, mens omløbets samlede varighed giver astronomerne en klar idé om deres vægt.

Observer stjernedansen i oktober

Algol hører til i stjernebilledet Perseus. Det ligger umiddelbart under Cassiopeia og kan ses på den østlige himmel i oktober.

Udsvinget i lysstyrke er så stort, at det nemt kan observeres med det blotte øje.

Beskueren skal bare sammenligne Algol med dens nabostjerner.

Når lysstyrken er normal, svarer den næsten til Alfa Persei, der ligger skråt over Algol, mens den laveste lysstyrke er en anelse svagere end stjernen Epsilon Persei, der ligger til venstre for Algol.

Sådan gør du

• Algol befinder sig i stjernebilledet Perseus, hvor den er den næstklareste stjerne. Ved midnat midt i oktober finder du Perseus halvt oppe på himlen i østlig retning.
  • Den svageste af Algols stjerner passerer foran den stærke med 69 timers mellemrum. Det sker blandt andet den 3. oktober kl. 23.47.
  • Du kan let se Algol med det blotte øje. Du ser bedst dens fald i lysstyrke, hvis du sammenligner med de andre stjerner i Perseus. Faldet fra maksimal til minimal styrke tager ca. fem timer.

Stjernedans får lyset til at blinke

Når stjernerne krydser hinanden, skifter lysstyrken, fordi lyset fra Algols hvide stjerne er 20 gange så kraftigt som den røde stjernes.

Se ud i Universet

Dobbeltstjernen Algol er kun et af de fænomener, der dukker op på nattehimlen i år.

Hvis du har fået blod på tanden og gerne vil fortsætte stjernekiggeriet, kan du nu erhverve dig den ultimative startpakke:

• En kraftig håndkikkert til at gå på opdagelse i Solsystemet.
  • En guide til stjernehimlen i 2018, så du ved, hvor du skal kigge hvornår.
  • Din guide til Månen – et digitalt særnummer, som går tæt på vores naturlige satellit.
  • To numre af Illustreret Videnskab som ruster dig til, hvad du skal holde øje med.

Du kan blandt andet pege kikkerten mod stjernebilledet Orion og se den røde supergigant Betelgeuse senere i år – det kan være sidste chance for at se den enorme stjerne, for den vil snart eksplodere i en supernova.